Nasib penduduk Palestin di Rafah menjadi kebimbangan PBB.

THE HAGUE – Pendudukan Israel selama beberapa dekad di tanah Palestin sebagai melanggar undang-undang dan tidak berperikemanusiaan.

Menteri Luar Jordan, Ayman Safadi berkata demikiansemasa perbicaraan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

“Saya berdiri di hadapan anda hari ini sementara kejahatan berdarah dan tidak berperikemanusiaan pendudukan Israel terus berlaku.

“Di Gaza, rakyat Palestin mati akibat pencerobohan Israel, dan mereka mati kelaparan akibat ketiadaan makanan dan ubat-ubatan akibat dilarang oleh Israel, melanggar undang-undang kemanusiaan antarabangsa, dan melanggar langkah-langkah yang diperintahkan oleh mahkamah ini.

“Tiada perkataan untuk menggambarkan kebiadaban pencerobohan Israel di Semenanjung Gaza. Setengah juta rakyat Palestin di Gaza sedang mati kelaparan,” katanya sambil menuduh Israel tidak menghiraukan undang-undang antarabangsa.

Tegasnya: “Tiada negara sepatutnya berada di atas undang-undang. Tetapi Israel tidak peduli, dan telah dibenarkan untuk tidak peduli terhadap undang-undang antarabangsa. Keadaan ini tidak boleh berterusan.

“Pendudukan Israel adalah menyalahi undang-undang. Ia tidak berperikemanusiaan. Ia mesti ditamatkan,” tegas Safadi.

Perbicaraan awam bermula Isnin lalu di The Hague berikutan permintaan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mendapatkan pendapat nasihat mengenai akibat undang-undang yang timbul daripada dasar dan amalan Israel di wilayah Palestin yang diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur.

Afrika Selatan membawa kes pembunuhan beramai-ramai terhadap Israel kepada ICJ pada akhir Disember dan memintanya untuk langkah kecemasan untuk menamatkan pertumpahan darah Palestin di Gaza, di mana hampir 29,410 orang telah terbunuh sejak 7 Oktober 2023.

Mahkamah Dunia pada Januari mengarahkan Israel untuk mengambil “semua langkah dalam kuasanya” untuk mencegah tindakan pembunuhan beramai-ramai di Gaza tetapi gagal untuk mengarahkan gencatan senjata. – Agensi