File picture

KUALA LUMPUR – Tinjauan tahunan profesional kewangan mendedahkan 73% responden menyatakan budaya kepelbagaian dan keterangkuman yang teguh adalah faktor utama dalam membuat keputusan untuk bekerja di sesuatu organisasi.

Masalah ketandusan bakat akan berterusan dengan lebih separuh responden menjangkakan langkah seterusnya kerjaya mereka melibatkan peralihan kepada majikan baharu.

Kaji Selidik Trend Bakat Global tahunan terbaharu ACCA (Persatuan Akauntan Bertauliah Berkanun) 2024 memberikan pandangan unik dan penting tentang perasaan pekerja tentang kehidupan mereka di tempat kerja.

Hampir 10,000 akauntan professional dari 157 negara termasuk Malaysia ditanya mengenai kebimbangan yang mereka ada mengenai kerja masa depan dan aspirasi untuk kerjaya mereka.

Tinjauan itu juga menilai isu tempat kerja utama seperti kerja hibrid, kepelbagaian, mobiliti dan kesihatan mental serta krisis kos sara hidup.

Menurut laporan itu, kerja hibrid (campuran kerja di pejabat dan di rumah) perlahan-lahan mendapat tarikan, tetapi ketidakpadanan besar kekal antara apa yang pekerja inginkan dan apa yang dimahu oleh majikan.

Sebanyak 76% daripada semua pekerja yang ditinjau mengatakan ia adalah pengaturan pilihan mereka tetapi di Malaysia, hanya 43% dalam pengaturan kerja hibrid manakala 54% berada di pejabat sepenuh masa.

Tambahan pula, laporan itu menunjukkan peralihan yang ketara sedang dijalankan di rantau Asia Pasifik, dengan tumpuan yang kukuh untuk menyepadukan Kecerdasan Buatan (AI) dalam peranan kewangan, menonjolkan keperluan untuk profesional menyesuaikan diri dan menerima kemahiran baharu.

“Di seluruh Asia Pasifik, kita sedang menyaksikan fasa transformatif di mana AI dan teknologi digital bukan sahaja alat tetapi elemen penting yang mentakrifkan semula nilai yang dibawa oleh profesional kewangan. Ia adalah seruan untuk bertindak yang menarik untuk organisasi, individu dan bakat profesional masa depan untuk memanfaatkan teknologi ini, meningkatkan keupayaan analisis dan pandangan strategik,” kata Pulkit Abrol, Pengarah Asia Pasifik, ACCA.

Laporan itu seterusnya mendedahkan pandangan kritikal tentang dinamik bakat dalam pasaran APAC, dengan menyatakan bahawa 58% profesional mahu kenaikan gaji pada 2024, mencerminkan kebimbangan yang semakin meningkat terhadap pampasan di tengah-tengah tekanan ekonomi global.

Walau bagaimanapun, terdapat pembahagian yang ketara, dengan 50% percaya bahawa peralihan ke organisasi baharu diperlukan untuk mencapai matlamat kewangan mereka.

“Ini menekankan keperluan mendesak bagi organisasi di Asia Pasifik untuk memikirkan semula strategi pengekalan bakat mereka, memastikan perkembangan kerjaya dan pengiktirafan kewangan adalah sejajar dengan jangkaan tenaga kerja mereka,” tambah Abrol.

Tumpuan juga diberikan kepada kemahiran insaniah, yang cukup penting dalam iklim semasa.

Komunikasi, penyelesaian masalah, kebolehsuaian dan inisiatif dikenal pasti sebagai kecekapan teras yang dicari oleh majikan di APAC.

Kemahiran ini melengkapkan kepakaran teknikal dalam kewangan, membolehkan profesional menavigasi kerumitan persekitaran perniagaan moden dengan berkesan.

Laporan ACCA ini menekankan kepentingan pembelajaran dan pembangunan berterusan, menggalakkan profesional di Asia Pasifik untuk melibatkan diri dalam pendidikan sepanjang hayat untuk kekal berdaya saing.

“Landskap sedang berkembang pada kadar yang tidak pernah berlaku sebelum ini, dan untuk kekal di hadapan bermakna menjadi proaktif tentang pembelajaran dan pembangunan peribadi,” ujar beliau lagi. – MalaysiaGazette