Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz dan Mary An pada majlis pelancaran Misi Perdagangan Pasukan Kanada di sini hari ini.

KUALA LUMPUR – Malaysia menyaksikan peningkatan dalam perdagangan dua hala dengan Kanada sebanyak 25 peratus sejak 2018 terutamanya selepas Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) berkuat kuasa.

Menteri Perdagangan, Pelaburan dan Industri, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, CPTPP telah membawa kepada peningkatan ketara dalam pengeluaran Sijil Asal (CO) oleh perniagaan Malaysia untuk eksport kepada rakan kongsi penjanjian termasuk Kanada.

“Saya gembira untuk berkongsi bahawa Kanada juga merupakan pasaran eksport kedua terbesar bagi perdagangan dalam perkhidmatan selepas Amerika Syarikat pada 2022 bernilai RM110 juta dengan dua komponen terbesar adalah dalam pengangkutan dan pelancongan.

“Saya percaya acara seperti Forum Perniagaan hari ini boleh memulakan atau mengembangkan perkongsian kolaborasi antara perniagaan dan pelabur kedua-dua negara kita dan cara yang lebih baik untuk melakukannya selain melalui platform CPTPP dan misi perdagangan seperti Misi Perdagangan Pasukan Kanada (TCTM),” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran TCTM di sini, hari ini.

Turut hadir, Menteri Penggalakan Eksport, Perdagangan Antarabangsa dan Pembangunan Ekonomi Kanada, Mary Ng yang baru dilantik sebagai Pengerusi Suruhanjaya CPTPP bagi tahun 2024.

Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz dan Mary An (kanan) pada majlis pelancaran Misi Perdagangan Pasukan Kanada di sini hari ini.

Mengulas lanjut, dari segi pelaburan, Tengku Zafrul berkata, Malaysia berbangga untuk menerima syarikat Kanada seperti Celestica, Sun Life dan syarikat lain yang telah berkembang maju di sini selama lebih sedekad.

Setakat hari ini, beliau berkata sebanyak 96 projek pembuatan dengan penyertaan negara itu telah dilaksanakan dengan jumlah pelaburan bernilai AS$274 juta.

“Tiga sektor teratas untuk pelaburan Kanada ialah elektrik dan elektronik (E&E), produk logam asas dan produk kayu dan kayu. Saya juga berbesar hati untuk berkongsi bahawa projek-projek ini telah menjana pekerjaan kepada 11,027 orang.

“TCTM hari ini adalah platform untuk meningkatkan permainan kami dalam kedua-dua perdagangan dan pelaburan. Kami menjemput perniagaan Kanada untuk menganggap Malaysia sebagai rakan perdagangan dan pelaburan utama anda di rantau ini,” tambahnya.

Tengku Zafrul menambah, selain CPTPP, Malaysia juga optimis mengenai potensi perdagangan tambahan melalui Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-Kanada (ACaFTA) yang menyaksikan sebagai negara penyelaras.

Beliau memberi komitmen untuk memastikan kejayaan ACaFTA apabila Malaysia mengambil alih jawatan Pengerusi ASEAN pada 2025.

Sementara itu, TCTM adalah misi perdagangan yang bertujuan untuk mengembangkan dan mengeratkan perkongsian sedia ada Kanada di rantau ini.

Objektif strategik misi ini adalah untuk mengembangkan perdagangan, pelaburan dan daya tahan rantaian bekalan termasuk melalui meluaskan rangkaian perdagangan Kanada di dalam dan luar negara sekali gus membuka jalan untuk pertumbuhan dan kemakmuran jangka panjang. – MalaysiaGazette