Gambar hiasan

GENEVA – Dunia membazirkan lebih daripada satu bilion makanan sehari pada tahun 2022 ketika 783 juta orang kelaparan dan satu pertiga manusia menghadapi ketidakjaminan makanan.

Laporan Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP) mendapati 132 kg per kapita dan hampir satu perlima daripada semua makanan yang tersedia untuk pengguna telah dibazirkan.

Majoriti sisa makanan berlaku di peringkat isi rumah, 60%, manakala perkhidmatan makanan 28% dan runcit 12%.

“Sisa makanan adalah tragedi global. Berjuta-juta orang akan kelaparan hari ini kerana makanan dibazirkan di seluruh dunia.

“Bukan sahaja ini isu pembangunan utama, tetapi kesan sisa yang tidak perlu itu menyebabkan kos yang besar kepada iklim dan alam semula jadi.

“Berita baiknya ialah kita tahu jika negara mengutamakan isu ini, mereka boleh membalikkan kehilangan dan pembaziran makanan dengan ketara, mengurangkan kesan iklim dan kerugian ekonomi, serta mempercepatkan kemajuan dalam matlamat global,” kata Pengarah Eksekutif UNEP, Inger Andersen dalam laporan itu.

Menurut laporan itu, sisa makanan bukan hanya masalah “negara kaya”, dengan tahap sisa makanan isi rumah berbeza dalam tahap purata untuk negara berpendapatan tinggi, menengah atas dan sederhana rendah dengan hanya 7 kg per kapita .

Negara-negara yang lebih panas menjana lebih banyak sisa makanan per kapita dalam isi rumah, berpotensi disebabkan oleh penggunaan makanan segar yang lebih tinggi dengan bahagian yang tidak boleh dimakan dan kekurangan rantaian sejuk yang teguh.

Laporan itu juga menarik perhatian kepada fakta bahawa kehilangan makanan dan sisa menjana 8-10% daripada pelepasan gas rumah hijau global tahunan, iaitu “hampir 5 kali ganda daripada sektor penerbangan.”

Sementara itu, jumlah kehilangan makanan dan pembaziran terhadap ekonomi global dianggarkan kira-kira AS$1 trilion. – Agensi