HARARE – Presiden Zimbabwe Emmerson Mnangagwa mengisytiharkan bencana kemarau akibat El Nino yang mengancam keselamatan makanan di negara itu.

“Musim pertanian semasa 2023/2024 tidak menunjukkan prestasi mengikut jangkaan disebabkan oleh kemarau akibat El Nino. Akibatnya, lebih 80 peratus negara kita menerima hujan di bawah paras normal,” kata Mnangagwa semasa memaklumkan keadaan negara di Dewan Negara di Harare.

Sehubungan itu, meminta masyarakat antarabangsa, agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, rakan kongsi pembangunan dan kemanusiaan, institusi kewangan antarabangsa, sektor swasta, gereja dan organisasi berasaskan agama untuk menderma bagi memperbaiki keadaan bencana negara ini.

Beliau berkata, penilaian awal menunjukkan Zimbabwe memerlukan lebih daripada AS$2 bilion untuk pelbagai intervensi tindak balas.

Zimbabwe telah meletakkan sejumlah 1,728,897 hektar di bawah tanaman jagung dan bijirin lain, yang sepatutnya menjamin hasil tuaian yang banyak, kata presiden.

“Kami menjangkakan 868,273 tan metrik daripada tuaian musim ini, justeru negara kita berdepan defisit bijirin makanan hampir 680,000 tan metrik bijirin. Defisit ini akan ditutup dengan import.

“Keutamaan kami ialah mendapatkan makanan untuk semua rakyat Zimbabwe. Tiada rakyat Zimbabwe mati kelaparan,” kata Mnangagwa.

Zimbabwe mempunyai keperluan bijirin tahunan sebanyak 2.2 juta tan untuk penggunaan manusia dan ternakan.

Disebabkan kemarau, pengeluaran bijirin negara dijangka sekitar 800,000 tan pada musim tanaman musim panas 2023/24, menurut kementerian pertanian. – Agensi