Dua lelaki warga asing ditahan memiliki kad pengenalan di sekitar Alam Damai, Cheras, Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR – Gara-gara memiliki kad pengenalan Malaysia, dua pengawal keselamatan warga asing ditahan dalam operasi penguatkuasaan di sekitar Alam Damai di sini semalam.

Bahagian Penguatkuasa Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dalam kenyataan berkata, kedua-dua suspek berusia 21 dan 23 tahun itu memiliki kad pengenalan tersebut bagi mendapatkan pekerjaan.

“Perbuatan mereka yang masing-masing berasal daripada Indonesia dan Filipina itu terbongkar hasil risikan dan pemantauan selama dua minggu.

“Suspek memperoleh kad pengenalan tersebut dengan meminjam daripada rakan kenalan sebagai identiti diri mereka untuk mendapatkan pekerjaan tanpa sebarang bayaran,” katanya hari ini.

Tambah JPN, siasatan awal mendapati kedua-dua suspek sudah lama menggunakan kad pengenalan itu.

“Mereka akan dihadapkan di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur dan boleh disabitkan atas kesalahan mengikut Peraturan 25(1)(e)Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990.

“Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih tiga tahun atau denda tidak melebihi RM30,000 atau kedua-duanya sekali,” ujar kenyataan yang sama. – MalaysiaGazette