Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim melakukan gimik perasmian DSA & NATSEC Asia 2024 sambil diiringi Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail di MITEC, Kuala Lumpur. Foto AIZAT ZAINAL, 06 MEI 2024.

KUALA LUMPUR – Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA2024) diharapkan menjadi platform untuk memperkukuh keamanan dan keselamatan global melalui kerjasama serta inovasi antara syarikat pertahanan dan keselamatan dari luar negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pendekatan Malaysia terhadap cabaran global melalui resolusi aman dengan pembangunan mampan.

“Kita bersidang bukan sahaja sebagai wakil negara kita, tetapi sebagai rakan kongsi dalam usaha kolektif untuk menangani cabaran yang mendesak berkaitan pertahanan dan keselamatan pada zaman kita.

“Kehadiran anda di sini dari jauh dan luas adalah bukti usaha bersama dan tanggungjawab bersama untuk menjamin masa depan yang lebih selamat dan berdaya tahan,” katanya berucap merasmikan DSA 2024 di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC), di sini, hari ini.

Hadir sama, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Perdana Menteri berkata, Malaysia terpanggil untuk meletakkan asas bagi dunia yang lebih baik yang mana generasi akan datang boleh berkembang maju dalam keamanan, dilindungi oleh pertahanan teguh dan perkongsian strategik hari ini.

“Dengan tema Membina Negara Berdaya Tahan untuk Generasi Akan Datang, Malaysia kini berdepan landskap global yang semakin berpecah-belah di samping cabaran global yang mengancam keselamatan dan kemakmuran kolektif kita.

“Ancaman yang semakin meningkat ini mendorong dunia ke arah titik perubahan yang belum pernah berlaku sebelum ini, menuntut tindak balas yang bersatu,” katanya.

Katanya, Malaysia kini berdepan dengan serangan siber tanpa henti yang menjejaskan data paling sensitif menyebabkan keselamatan terjejas hingga mengikis kepercayaan masyarakat terhadap kerajaan.

“Apabila masyarakat goyah di bawah tekanan ini, momok kehancuran ekonomi kelihatan besar, menjejaskan prospek kemakmuran masa depan.

“Cabaran yang kita hadapi bukanlah unsur terpencil, tetapi saling berkaitan dengan krisis global yang lebih luas.

“Ini memerlukan tindak balas dan strategi kolektif, dan di sinilah DSA dan NATSEC Asia 2024 bersinar sebagai suar harapan,” katanya. – MalaysiaGazette