KUALA LUMPUR – Dua daripada lima rakyat Malaysia sanggup meletak jawatan jika perlu bekerja lebih kerap di pejabat, menurut data 2000 Workmonitor Research in Malaysia.

Kajian itu dijalankan oleh Randstad Malaysia.

Trend ini amat kukuh dalam kalangan pekerja generasi muda, dengan hampir separuh daripada Gen Z (49 peratus) dan Milenium (47 peratus) menentang pengaturan kerja yang tidak fleksibel.

Berbanding enam bulan lalu, 52 peratus rakyat Malaysia berkata, majikan mereka menjangkakan pekerja berada di pejabat lebih, 17 peratus lebih tinggi daripada purata global.

Pengarah Negara di Randstad Malaysia, Fahad Naeem berkata, fleksibiliti di tempat kerja harus merangkumi semua aspek, termasuk pengaturan kerja pelbagai yang menggalakkan ekuiti.

Walaupun majikan tempatan menetapkan keperluan kehadiran pejabat yang lebih ketat, pemahaman yang saksama tentang fleksibiliti dan kepelbagaian menyedari bahawa pengalaman pekerja melangkaui tempat dan masa bekerja.

Menurut kajian itu, dua daripada lima rakyat Malaysia telah membuat perubahan hidup, seperti berpindah atau mendapatkan haiwan peliharaan, dengan menjangkakan pilihan kerja fleksibel yang berterusan selepas wabak Covid-19.

Mengambil kira 51 peratus daripada Gen Z dan 47 peratus daripada Milenium telah membuat pelarasan sedemikian pada kehidupan peribadi mereka.

Naeem berkata, semasa pandemik, ramai orang mendapati mereka boleh bekerja dengan berkesan, atau lebih baik, dari rumah.

Ini telah mengubah persepsi mereka tentang kerja berasaskan pejabat, menjadikan perjalanan jauh dan sewa mahal kurang menarik.

Akibatnya, pencari kerja menjadi lebih lantang mengenai jangkaan mereka, malah menolak jawatan bergaji tinggi yang memerlukan kehadiran harian ke pejabat.

Walaupun terdapat peningkatan pilihan kerja jauh, majoriti rakyat Malaysia (86 peratus) lebih suka bekerja dari pejabat sekurang-kurangnya tiga hari seminggu.

Tinjauan itu mendedahkan bahawa 14 peratus rakyat Malaysia lebih suka bekerja dari pejabat kurang daripada dua hari seminggu.

Walaupun bakat di Malaysia mengharapkan fleksibiliti kerja, realitinya berbeza.

Satu daripada dua responden menunjukkan majikan mereka telah memperkenalkan polisi kerja pejabat lima hari mandatori.

Hanya 9 peratus bekerja kurang daripada dua hari seminggu di pejabat.

Selain itu, satu daripada 10 responden mengatakan majikan mereka tidak mempunyai sebarang polisi kerja yang fleksibel.

“Susunan kerja yang fleksibel bukan sahaja memberi manfaat kepada pekerja dengan meningkatkan keseimbangan kehidupan kerja dan autonomi tetapi mempunyai kelebihan yang ketara untuk majikan.

Dengan menawarkan pilihan ini, organisasi boleh mengembangkan kumpulan bakat mereka untuk memasukkan individu seperti orang kurang upaya dan penjaga.

Ini memupuk peluang yang sama, mengembangkan tenaga kerja, meningkatkan kemahiran pekerja, dan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi.

Selain dasar kerja yang fleksibel, majikan mempunyai pelbagai inisiatif yang tersedia untuk mewujudkan tempat kerja yang lebih inklusif dan saksama,” kata Naeem.

Kepelbagaian dan ekuiti adalah penting kepada generasi muda kerana 59 peratus daripada Gen Z dan 54 peratus daripada Milenium berkata, mereka tidak akan menerima pekerjaan dengan syarikat yang tidak proaktif dalam meningkatkan kepelbagaian dan kesaksamaan. – MalaysiaGazette