WASHINGTON, DC - MAY 6: White House national security communications adviser John Kirby speaks during a news conference with White House press secretary Karine Jean-Pierre in the Brady Press Briefing Room at the White House on May 6, 2024 in Washington, DC. During the briefing, Kirby spoke about ongoing Gaza cease-fire talks between Israel and Hamas. Andrew Harnik/Getty Images/AFP (Photo by Andrew Harnik / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) mengesahkan Israel masih menerima “sebahagian besar” senjata “yang mereka perlukan” selepas menghentikan penghantaran senjata yang termasuk bom 2,000 paun.

Menurut agensi berita Anadolu, Jurucakap Majlis Keselamatan Negara AS, John Kirby berkata, Israel masih mendapat sebahagian besar daripada yang mereka perlukan untuk mempertahankan diri.

“Kami juga komited dan akan terus komited membelanjakan setiap sen permintaan tambahan yang kami dapat daripada Kongres untuk memberikan mereka keupayaan yang mereka perlukan,” tambahnya.

Presiden AS, Joe Biden minggu lalu mengumumkan menghentikan penghantaran senjata termasuk bom seberat 2,000 paun yang sebelum ini digunakan Israel untuk membunuh rakyat Palestin dan memusnahkan bangunan dan rumah di kawasan Gaza yang luas.

Keputusan Biden untuk menghentikan penghantaran dibuat kerana kebimbangannya terhadap pencerobohan Israel ke atas Rafah, kata Kirby.

Biden pada hari Rabu mengeluarkan amaran keras kepada Israel supaya tidak meneruskan rancangan untuk menyerang Rafah, mengancam untuk menghentikan penghantaran senjata.

“Saya menjelaskan dengan jelas bahawa jika mereka pergi ke Rafah – mereka belum pergi ke Rafah lagi — jika mereka pergi ke Rafah, saya tidak membekalkan senjata yang telah digunakan secara sejarah untuk berurusan dengan Rafah, untuk berurusan dengan bandar-bandar. — yang menangani masalah itu,” kata Biden dalam temu bual eksklusif dengan CNN.

Amaran itu dan pemberhentian sebelum penghantaran senjata, telah mencetuskan kritikan hebat daripada kerajaan Israel dengan pegawai di sana berikrar untuk meneruskan serangan mereka ke atas Gaza.

“Saya katakan kepada pemimpin dunia – tiada tekanan, tiada keputusan dari mana-mana forum antarabangsa, akan menghalang Israel daripada mempertahankan diri,” kata Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dalam mesej video di X.

“Sebagai Perdana Menteri Israel, satu-satunya negara Yahudi, saya berjanji bahawa jika Israel dipaksa untuk berdiri sendiri, Israel akan berdiri sendiri,” tambahnya.

Menteri Pertahanan Yoav Gallant juga berikrar bahawa Israel akan “mencapai matlamatnya” dan “tidak boleh ditundukkan.”

Israel telah menyerang Semenanjung Gaza sebagai tindakan balas terhadap serangan yang diketuai Hamas pada Oktober, yang mengorbankan kurang daripada 1,200 orang.

Lebih daripada 34,900 rakyat Palestin telah terbunuh di Gaza, sebahagian besar daripada mereka adalah wanita dan kanak-kanak. Lebih 78,500 yang lain telah cedera, menurut pihak berkuasa kesihatan Palestin. Ribuan masih hilang.

Tujuh bulan selepas perang Israel, kawasan Gaza yang luas runtuh, mendorong 85 peratus penduduk enklaf itu ke perpindahan dalaman di tengah-tengah sekatan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang melumpuhkan, menurut PBB.

Kebanyakan pelarian telah mencari perlindungan di Rafah berikutan arahan pemindahan Israel sebelum ini.- Agensi