Asyraf Wajdi Dusuki

KUALA LUMPUR – Sejumlah 10,160 calon baharu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2023 yang tidak hadir menduduki peperiksaan itu boleh memohon kursus yang ditawarkan di 232 GiatMARA di seluruh negara.

Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, program Pendidikan Dan Latihan Teknikal & Vokasional  (TVET) yang ditawarkan di GiatMARA boleh membantu melatih kemahiran kumpulan tersebut sehingga ke peringkat tertinggi.

“Insya-Allah ini adalah amanah yang perlu saya galas sebaiknya untuk pastikan agenda Bumiputera dan Melayu terus diperkasa dan dimartabatkan.

“Setiap manusia dijadikan Allah punya kekuatan tersendiri. Yang kurang cemerlang dari segi akademik yang berorientasikan membaca dan peperiksaan bertulis, boleh cemerlang dalam bidang kemahiran seperti bidang TVET,” katanya.

Menurut beliau, GiatMARA telah mengenalpasti beberapa bidang baharu yang diperlukan oleh pasaran pekerjaan.

Ini termasuk bidang berteknologi tinggi seperti kecerdasan buatan (AI), Internet of things (IOT), robotik, kenderaan elektrik (EV) dan kenderaan tenaga boleh diperbaharui (REV).

“Ini semua dilakukan dengan kerjasama rapat dengan pemain-pemain industri agar tenaga mahir yang dilatih di GiatMARA terjamin peluang pekerjaan insya-Allah.

“Malah GiatMARA sedang membuat kajian secara holistik semua programnya agar berdaya maju dan mampu menyediakan tenaga mahir mengikut piawaian pasaran dan industri di peringkat antarabangsa.

“Ini selaras dengan saranan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang juga Pengerusi Majlis TVET Negara untuk memastikan TVET menjanjikan gaji premium kepada anak-anak muda dan menjadi pilihan utama kerjaya masa depan,” katanya.

Semalam, Ketua Pengarah Pendidikan Azman Adnan mendedahkan sejumlah 10,160 daripada 383,685 calon baharu SPM 2023 tidak hadir menduduki peperiksaan itu.

Menurut beliau, pihaknya memandang serius jumlah itu dan ia perlu ditangani dan diteliti agar langkah intervensi dapat dilakukan.- MalaysiaGazette