Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Yayasan Pemuliharaan Hijau Minyak Sawit Malaysia (MPOGCF) mencadangkan kaedah In-situ bagi melaksanakan diplomasi orang utan sebagai langkah memulihara spesies hidupan liar tersebut.

Pengurus Besar MPOGCF, Hairulazim Mahmud berkata, inisiatif baharu itu boleh dilaksanakan di kawasan nilai pemuliharaan tinggi (HCV) di dalam ladang kelapa sawit (MG1) di Sabah dan Sarawak.

“Terdapat ladang sawit yang mempunyai kawasan HCV seluas 2,500 hektar dan mempunyai populasi orang utan liar yang dianggarkan lebih 50 ekor. Perbincangan lanjut bersama syarikat berkenaan untuk mengusulkan cadangan pelaksanaan Diplomasi
Orang utan ini akan dilaksanakan,” katanya menerusi kenyataan.

Kaedah In-situ adalah proses memulihara spesis yang terancam untuk pupus di habitat asalnya.

Tambah Hairulazim, yayasan itu merancang melakukannya dengan kerjasama Jabatan Hidupan Liar Sabah (SWD) dan Jabatan Perhutanan Sabah (SFD).

Terdahulu, konsep diplomasi orang utan dicetuskan oleh Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Johari Abdul Ghani pada majlis perasmian Biodiversity Forum 2024 anjuran MPOGCF di Resorts World Awana, Genting Highlands, Pahang baru-baru ini.

Orang Utan yang hanya ditemukan di kawasan hutan hujan Sabah dan Sarawak selain Indonesia.

Haiwan itu diklasifikasikan sebagai spesies yang amat terancam di bawah Senarai Merah Kesatuan Pemuliharaan Alam Antarabangsa (IUCN).- MalaysiaGazette