Muhammad Irfan Abdullah

KUANTAN – Sebuah syarikat pembinaan memfailkan satu kes ke atas Yayasan Pahang dan sebuah syarikat lain di Mahkamah Tinggi Temerloh dekat sini bagi menuntut RM4,358,000 kerana didakwa gagal memeterai satu projek pembalakan di Kuala Lipis.

Mengikut pernyataan  tuntutan bertarikh 24 Mei lalu, wang sebanyak RM4,358,000 telah dibayar oleh syarikat pembinaan tersebut kepada yayasan bagi pihak Kiara Sepakat Holdings Sdn. Bhd.

Peguam mewakili syarikat pembinaan tersebut, Muhammad Irfan Abdullah daripada Tetuan Irfan Aiman mengesahkan perkara berkenaan.

”Bayaran RM4,358,000 tersebut melibatkan keseluruhan bayaran penuh bagi fasa satu projek pembalakan tersebut namun permohonan Kiara Sepakat Holdings Sdn. Bhd. untuk mendapatkan kawasan pembalakan di Kuala Lipis tersebut telah ditolak oleh Jabatan Perhutanan Negeri Pahang.

”Selepas daripada itu, tiada kemajuan di dalam projek pembalakan tersebut yang menyebabkan syarikat pembinaan tersebut ingin mendapatkan kembali wang yang telah dibayar oleh mereka kepada Yayasan Pahang,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Beliau berkata sebelum ini YP dan Kiara Sepakat telah diberikan tempoh selama tujuh hari untuk membuat bayaran tersebut kepada anak guam mereka tetapi tiada sebarang respons mahu pun bayaran diterima oleh anakguam mereka daripada Yayasan Pahang dan Kiara Sepakat.

“Bila tiada bayaran, arahan anak guam kami supaya memfailkan tuntutan terhadap Yayasan Pahang dan Kiara Sepakat di mahkamah,” tambahnya.

Difahamkan Yayasan Pahang diwakili Tetuan Rizal Hashim sebagai pihak defendan. – MalaysiaGazette