Boeing 737 Max. Foto Fox 8 News

WASHINGON – Pendakwa raya Amerika Syarikat telah disyorkan oleh Jabatan Kehakiman (DoJ) untuk mendakwa Boeing dalam pertuduhan jenayah.

Ia susulan pembuat pesawat itu telah melanggar penyelesaian berkaitan dua nahas maut membabitkan pesawat 737 Max yang mengorbankan 346 orang.

DoJ mempunyai masa sehingga 7 Julai 2024 untuk membuat keputusan muktamad sama ada untuk mendakwa syarikat itu.

Namun, syor itu bukan keputusan muktamad dan butiran sebarang tindakan jenayah yang berpotensi tidak diketahui, menurut CBS.

“Ini adalah keputusan yang sangat kritikal yang akan datang. Terdapat masalah dengan kapal terbang ini. Kami melihat masalah dengan pesawat ini dan saya bercakap tentang 737 Max, 787 dan ia mencerminkan kepimpinan,” kata Ed Pierson, yang merupakan Pengarah Eksekutif Yayasan Keselamatan Penerbangan dan bekas Pengurus Kanan Boeing.

Dua pesawat 737 Max terlibat dalam nahas dan ia berlaku dalam tempoh enam bulan antara satu sama lain.

Nahas ini melibatkan Lion Air Indonesia yang berlaku pada Oktober 2018, diikuti Ethiopian Airlines pada Mac 2019.

Minggu lalu, saudara-mara mangsa menggesa pihak pendakwa untuk mendenda Boeing sebanyak AS$25 bilion (£14.6 bilion) dan meneruskan pendakwaan jenayah.

Di bawah perjanjian yang dicapai pada 2021, Boeing berkata, ia akan membayar penyelesaian AS$2.5 bilion dan pendakwa raya bersetuju meminta mahkamah menggugurkan pertuduhan jenayah selepas tiga tahun jika syarikat itu mematuhi ketetapan tertentu yang ditetapkan dalam perjanjian pendakwaan tertunda.

Tetapi bulan lepas, DoJ berkata Boeing melanggar perjanjian itu, menyatakan ia telah gagal untuk “mereka bentuk, melaksanakan dan menguatkuasakan program pematuhan dan etika untuk mencegah dan mengesan pelanggaran undang-undang penipuan AS sepanjang operasinya”.

Boeing mungkin menghadapi pendakwaan jenayah atas nahas 737 Max, kata AS.

Minggu lalu, Ketua Eksekutif Boeing yang akan meninggalkan syarikat itu, Dave Calhoun pula berdepan kritikan Senator AS.

Calhoun memberi keterangan syarikat itu telah “belajar” daripada kesilapan lalu dan bahawa proses untuk pemberi maklumat pekerja “berfungsi” – tetapi penggubal undang-undang masih menuduhnya tidak melakukan secukupnya untuk membetulkan budaya membalas dendam.

Sebagai sebahagian daripada siasatan berterusan, pemberi maklumat Boeing memberitahu Senat pada April bahawa model 737 Max, 787 Dreamliner dan 777 mempunyai masalah pengeluaran yang serius.

Januari lalu, Boeing sekali lagi menjadi tumpuan apabila panel pintu pesawat 737 Max Alaska Airlines jatuh semasa dalam penerbangan. – Agensi