Artis, Raflly Nann, melakukan teknik 'tampal dan selit' dengan medium kain batik pada lukisannya ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JUN 2024.

Menghasilkan seni ‘tampal dan selit’ guna fabrik kain batik dan songket, kraf tangan ini berjaya mencipta variasi seni yang mengenengahkan pakaian tradisonal dan budaya. Hanya menggunakan kain perca batik yang mudah didapati, penghasilan ‘patchwork’ atau seni tampal cantum tanpa menggunakan teknik jahitan kini antara yang popular. Bahan asas yang diperlukan form board yang telah digamkan, kain batik, gunting, pisau kraf, pita pelekat dan mounting board.

Mendapat inspirasi dan ilham dari negara Jepun yang dilawati kira-kira 10 tahun lalu, membuatkan pemilik LH Superb Ent, Raflly Nann, 59 dan isteri, Latifah Hamzah,58 kini beranikan diri dan giat memperluaskan karya seni berkonsepkan ‘patchwork’.

Namun, tidak semua mampu menghasilkannya kerana ia memerlukan tahap fokus dan ketelitian yang sangat tinggi. Menurutnya, fabrik kapas paling mudah dibentuk seperti kain batik. Lukisan ini dihasilkan dengan memotong fabrik mengikut bentuk diinginkan dan diselitkan dicelah papan styrofoam menggunakan pisau kraf. Pemilihan corak batik juga haruslah bersesuaian.

Orang ramai boleh mendapatkan lukisan dan melakukan sendiri ‘DIY’ yang terletak di Kompleks Kraf Malaysia, Kuala Lumpur untuk merasai pengalaman yang berharga. Bukan itu sahaja, jika tiada kepakaran untuk menyelit dan menampal, Raflly dan Latifah turut memberi tunjuk ajar agar seni seperti ini boleh diperluaskan.

Antara bahan utama teknik ‘tampal dan selit’ yang dilakukan oleh Raflly Nann pada karyanya ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JUN 2024.
Artis, Raflly Nann, melakukan teknik “Tampal dan Selit’ dengan medium kain batik pada lukisannya ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 26 JUN 2024.
Sebahagian hasil karya Raflly Nann, menggunakan teknik ‘tampal dan selit’ medium kain batik dari Terengganu pada lukisannya ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JUN 2024.
Proses pemilihan corak pada medium kain batik sangat penting sesuatu karya yang dilakukan oleh Raflly Nann ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 26 JUN 2024.
Berkonsepkan pakaian tradisonal dan teknik ‘tampal dan selit’ dengan medium kain batik menjadi semakin popular sekaligus menarik minat pelancong ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JUN 2024.
Artis, Raflly Nann, menunjukkan hasil seni teknik ‘tampal dan selit’ yang mengenengahkan budaya dan tradisional ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JUN 2024.
Pelancong melihat kerja-kerja melakukan ‘tampal dan selit’ ketika tinjauan lensa MalaysiaGazette di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JUN 2024.

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here