Kenderaan bergerak dalam hujan di jalan raya di daerah Haidian di Beijing, pada 29 Julai 2023. Foto Xinhua

BEIJING – China mengeluarkan amaran merah untuk hujan ribut, yang paling teruk dalam sistem amaran cuaca empat peringkatnya.

Ia juga memberi amaran tentang kemungkinan bencana geologi yang berlaku di beberapa kawasan yang dilanda hujan.

Sesetengah kawasan di wilayah Anhui, Jiangsu, Hubei, Hunan, Jiangxi dan Guizhou sepatutnya menjangkakan hujan lebat, dan beberapa tempat akan mengalami hujan lebat sehingga 280 mm dalam tempoh 24 jam hingga 2 petang. Ahad, menurut ramalan Pusat Meteorologi Negara.

Balai cerap negara juga mengeluarkan amaran biru, tahap paling rendah dalam sistem amaran, untuk cuaca perolakan seperti guruh, angin kencang dan ribut hujan batu, yang dijangka melanda banyak wilayah termasuk Beijing, Hebei, Mongolia Dalam, Hubei, Anhui dan Jiangsu semasa tempoh tersebut.

Pada hari Sabtu, pihak berkuasa meteorologi tertinggi negara dan Kementerian Sumber Asli bersama-sama mengeluarkan amaran untuk bencana geologi, memberi amaran akan ada risiko tinggi bencana geologi di beberapa wilayah di Anhui dan Hubei pada hari Sabtu dan Ahad.

Manakala sebahagian Zhejiang, Jiangxi, Henan, Hunan dan Guizhou juga harus berwaspada terhadap kemungkinan bencana geologi yang disebabkan oleh hujan. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here