Keadaan dalam pesawat Air Europa yang dilanda pergolakan udara. Foto: Media sosial

BRASILIA – Sebuah penerbangan yang dilanda “pergolakan udara” telah membuat pendaratan cemas di Brazil, dengan 30 orang dilaporkan cedera.

Pesawat Air Europa – Boeing 787-9 Dreamliner sedang terbang dari Madrid ke Montevideo apabila insiden di udara itu berlaku, kata syarikat penerbangan itu.

Penerbangan UX045 telah dilencongkan ke Lapangan Terbang Natal di timur laut Brazil dalam perjalanan ke ibu negara Uruguay, kata syarikat Sepanyol itu di X.

Ia menambah, penumpang yang mengalami kecederaan sudah “mendapat perhatian”.

Pesawat itu, yang membawa 325 penumpang, mengalami pergolakan udara di atas Atlantik apabila hampir sampai ke pantai Brazil, kata jurucakap Air Europa.

Pesawat mendarat seperti biasa dan disambut oleh kumpulan ambulans.

Pegawai lapangan terbang berkata, beberapa penumpang memerlukan bantuan perubatan dan dibawa ke hospital terdekat.

Pasukan perubatan tempatan memberitahu media Brazil, mereka merawat sekurang-kurangnya 30 penumpang dari pelbagai negara dan 10 daripada mereka telah dibawa ke
hospital.

Pesakit telah terhantuk kepala semasa pergolakan dan mengalami kecederaan termasuk patah tulang tengkorak dan luka di muka, tambah pasukan itu.

Insiden itu berlaku beberapa minggu selepas penerbangan Singapore Airlines mengalami pergolakan teruk di Myanmar, menyebabkan berpuluh-puluh kecederaan dan kematian seorang lelaki Britain.

Pergolakan yang teruk jarang berlaku tetapi kajian terbaru menunjukkan  perubahan iklim boleh meningkatkan risiko. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here