Dr. Zaliha Mustafa

KUALA LUMPUR – Penterjemahan yang jelas “brain drain” sebagai “longkang otak” menyebabkan jawapan seorang Ahli Parlimen diketepikan seketika semasa sesi jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Oscar Ling (PH-Sibu) telah menggunakan istilah itu dalam soalannya dan ia kelihatan sebagai terjemahan literal daripada bahasa Inggeris ke bahasa Malaysia.

“Sebelum saya menjawab soalan itu, saya ingin membetulkan istilah yang digunakan oleh Sibu dalam soalannya.

“Itu adalah terjemahan literal. Istilah yang digunakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka ialah ‘hijrah cendekiawan’ walaupun ‘penghijrahan bakat’ juga digunakan, (tetapi) istilah itu tidak tepat sepenuhnya,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan), Dr Zaliha Mustafa di Dewan Rakyat, hari ini

Ling kemudiannya mengakui perkara itu semasa memberikan soalan tambahan, dengan mengatakan “longkang otak” adalah bahasa yang digunakan sehari-hari.

Beliau sebelum ini bertanya mengenai usaha menangani masalah otak membabitkan pilihan pendidikan tinggi swasta bagi mendapatkan biasiswa di bawah Program Khas Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia Dalam Negara (LSPM) Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), dan meningkatkan kualiti pendidikan di institut kerajaan agar sejajar dengan entiti swasta.

Dr Zaliha berkata, institusi pengajian tinggi (IPT) swasta mesti mempunyai penarafan setara yang kompetitif di bawah Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan diletakkan dalam Quacquarelli Symonds (QS) World University Ranking 2024 untuk dimasukkan di bawah LSPM.

Beliau berkata, bilangan IPT swasta di bawah LSPM 2024 tidak berkurangan, bertentangan dengan beberapa dakwaan.

Ujarnya, JPA telah menaja 788 pelajar di bawah program LSPM dalam tempoh tiga tahun: 330 pada 2021, 267 pada 2022 dan 191 tahun lepas.

Mengenai perbandingan kualiti awam-ke-swasta beliau berkata, lima IPT awam diletakkan dalam penarafan QS, iaitu Universiti Malaya, Universiti Sains Malaysia, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Teknologi Malaysia.

Menjawab soalan tambahan Roslan Hashim (PN-Kulim Bandar Baharu) mengenai apa yang sedang dilakukan untuk menarik bakat yang telah meninggalkan negara untuk kembali ke Malaysia, Dr Zaliha berkata, masalah itu mesti dibendung.

Katanya, pada masa ini, tiada angka rasmi mengenai penghijrahan bakat. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here