Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyifatkan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Kanun Keseksaan (Pindaan) 2024 sebagai langkah positif dalam usaha  memperkasakan siasatan dan penguatkuasaan terhadap kes penipuan khususnya  dalam talian di negara ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata, melalui pindaan terbaharu itu, individu yang menjadi dalang kes penipuan dalam talian termasuk pemilik keldai akaun bakal berdepan hukuman lebih berat melalui tindakan di bawah peruntukan baharu tersebut.

“PDRM amat mengalu-alukan perkembangan terbaharu (Pindaan RUU) memandangkan buat masa ini tiada sebarang peruntukan khusus bagi menghukum pesalah melibatkan akaun keldai ini.

“PDRM penuh yakin pindaan ini bakal memberikan landskap baharu dalam penguatkuasaan undang-undang jenayah komersial di negara ini,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.

Tambah Ramli, pada masa yang sama beberapa peruntukan baharu telah diluluskan antaranya Seksyen 424A Kanun Keseksaan untuk kesalahan dan penalti bagi pemilikan atau kawalan terhadap instrumen pembayaran atau akaun bank orang lain.

Katanya lagi, bagi Seksyen 424B Kanun keseksaan, diperuntukkan untuk kesalahan dan penalti bagi pemberian pemilikan atau kawalan terhadap instrumen pembayaran atau akaun di institusi kewangan.

“Seksyen 424C(1) Kanun Keseksaan pula memperuntukkan kesalahan dan penalti bagi seseorang yang terlibat dalam mana-mana transaksi menggunakan instrumen pembayaran atau akaunnya di institusi kewangan.

“Manakala, Seksyen 424C(2) Kanun Keseksaan untuk peruntukan dan penalti bagi seseorang yang terlibat dalam mana-mana transaksi menggunakan mana-mana instrumen pembayaran orang lain atau mana-mana akaun orang lain di institusi kewangan.

“Seksyen 424D Kanun Keseksaan, peruntukan bagi takrif ‘institusi kewangan’ dan ‘instrumen pembayaran’ dalam konteks Seksyen baharu 424A, 424B dan 424C.

“Seksyen 116D Kanun Tatacara Jenayah, bertujuan untuk memberikan kuasa kepada pegawai polis dengan pangkat tidak kurang dari Sarjan untuk merampas atau menyekat urusan berkaitan transaksi kewangan,” ujarnya lagi.- MalaysiaGazette