Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Malaysia telah memperoleh lebih RM230 juta melalui perjanjian perdagangan minyak sawit dalam lawatan kerja ke China dari 8 hingga 12 Julai lalu bagi mempromosikan komoditi pertanian Malaysia.

Sebanyak empat Memorandum Persefahaman (MOU) antara syarikat minyak sawit Malaysia dan perniagaan di China ditandatangani pada Sidang Kemuncak Industri Bijirin dan Minyak Antarabangsa di Nanjing pada 11 Julai 2024.

Majlis menandatangani MOU disaksikan oleh Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Chan Foong Hin dan Datuk Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir, Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), bersama rakan sejawatannya dari China, Cao De Rong, Presiden Dewan Perniagaan China untuk Import/Eksport Bahan Makanan, Hasil Asli dan Hasil Sampingan Haiwan (CFNA).

Empat MOU yang ditandatangani adalah antara Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) dan BOCE Trade Service Co. Ltd untuk eksport tokotrienol; Taobao (China) Software Co. Ltd. dan Able Perfect Group untuk meluaskan akses pasaran digital; Taobao (China) Software Co. Ltd dan Sawit Kinabalu Group bagi perdagangan minyak sawit mentah (MSM); dan JF Nutritech dan Palmort Food Tech (Shanghai) untuk penggunaan minyak sawit merah dalam makanan haiwan.

“Able Perfect kilang penapisan minyak sawit bebas yang berpangkalan di Pelabuhan Klang, menyasarkan untuk meluaskan kehadirannya di pasaran China, khususnya dalam sawit ditapis dan lelamak sawit dengan anggaran volum perniagaan kira-kira RM200 juta melalui perjanjian perdagangan ini,” kata Foong Hin.

Beliau menekankan MOU itu melibatkan memperluaskan perdagangan produk minyak sawit ke dalam sektor baharu.

Ini termasuk memanfaatkan platform e-dagang yang terkenal di seluruh dunia Taobao untuk membangunkan saluran jualan B2B dan B2C dalam talian, serta memasuki pasaran produk kesihatan dengan tokotrienol, bentuk kuat vitamin E yang diperoleh daripada minyak sawit.

Inisiatif ini menandakan peristiwa penting bagi perusahaan minyak sawit Malaysia  termasuk memanfaatkan platform e-dagang yang terkenal di seluruh dunia Taobao untuk membangunkan saluran jualan B2B dan B2C dalam talian, serta memasuki pasaran produk kesihatan dengan tokotrienol, bentuk kuat vitamin E yang diperoleh daripada minyak sawit.

Beliau menekankan, syarikat Malaysia mesti menumpukan pada pengeluaran bernilai tambah tinggi dan berkualiti tinggi untuk kekal berdaya saing di peringkat global.

Dengan pengeluaran minyak sawit tahunan Malaysia dikekalkan pada kira-kira 18 juta tan, adalah penting untuk mematuhi piawaian Peraturan Penebangan Hutan Kesatuan Eropah (EUDR) dan prinsip pembangunan mampan.

Minyak sawit adalah salah minyak sayuran yang paling serba boleh dan cekap, dengan ciri-ciri yang pelbagai dan mudah diproses, memberikan kelebihan ketara dan peluang untuk R&D dan inovasi produk.

Foong Hin menambah, pihak berkuasa China telah meluluskan eksport dan penggunaan tokotrienol sawit dalam aplikasi makanan pada Mac tahun ini.

Oleh itu, nilai keseluruhan tawaran perdagangan ini dijangka meningkat pada tahun-tahun akan datang.

Beliau juga mengadakan sesi padanan perniagaan dengan sekitar 20 perusahaan Malaysia dan China, menyediakan platform untuk pertukaran dan meneroka peluang kerjasama dalam perdagangan minyak sawit.

Menurutnya, inisiatif ini akan memperkukuhkan lagi kerjasama dua hala dalam sektor minyak sawit, menggalakkan kemakmuran ekonomi bersama dan hasil menang-menang untuk Malaysia dan China.

Foong Hin menekankan syarikat Malaysia mesti menumpukan pada pengeluaran bernilai tambah tinggi dan berkualiti tinggi untuk kekal berdaya saing di peringkat global.
pasaran. – MalaysiaGazette