Logo Jabatan Alam Sekitar

KUALA LUMPUR – Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah menahan dua individu setakat ini bagi membantu siasatan insiden pencemaran bau di Sungai Kuang.

Loji Rawatan Air (LRA) Rantau Panjang, Sungai Selangor SSP 1, 2 dan 3 terpaksa henti tugas semalam.

Ketua Pengarah Alam Sekitar Malaysia, Datuk Wan Abdul Latiff Wan Jaffar berkata, kes disiasat di bawah Seksyen 25, Akta Kualiti Alam Sekeliling, 1974 (Pindaan 2024) yang memperuntukkan hukuman penjara mandatori sehingga lima tahun dan denda sehingga RM10 juta jika disabitkan dengan kesalahan mencemar sungai.

Dalam insiden yang sama, JAS telah menjalankan siasatan ke sebuah premis yang disyaki iaitu memproses bahan acrylic di Kawasan perindustrian Jalan Kampung Orang Asli, Kuang, Rawang, Selangor.

Hasil pemeriksaan mendapati punca pencemaran bau adalah akibat kebocoran bahan kimia dikenali sebagai Poly Metha Acrylic Acid (PMAA) daripada tangki penstoran yang merupakan produk yang dihasilkan oleh premis tersebut berbentuk cecair.

“Tumpahan produk tersebut akhirnya melimpah ke longkang premis bersebelahan sehingga ke longkang jalan besar dan seterusnya ke Sungai Kuang,” katanya dalam kenyataan.

Aliran Sungai Kuang akan memasuki Sungai Kundang kemudiannya ke Sungai Sembah dan seterusnya memasuki Sungai Selangor.

Kebocoran bahan kimia tersebut telah menyebabkan pelepasan bau kerana ciri-ciri bahan kimia PMAA yang berbau kuat dan tengit.

“Arahan serta merta telah dikeluarkan oleh pihak JAS kepada pengusaha premis untuk menjalankan kerja-kerja pembersihan dalam premis, kawasan longkang dan anak sungai yang terkesan dan kerja-kerja tersebut telah selesai pada petang semalam oleh kontraktor yang dilesenkan oleh Jabatan.

“Sebanyak tiga sampel bahan bukti turut diambil dan sudah dikemukakan ke Jabatan Kimia Malaysia untuk ujian penentuan komposisi dan pemadanan,” katanya.

Selain itu, kawasan operasi premis beserta peralatan kelengkapan proses telah disita oleh JAS melalui pengeluaran notis Penahanan Operasi Kelengkapan (POK) di Bawah Seksyen 38(1)(a) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 sehingga siasatan selesai.- MalaysiaGazette