Sungai Seine. Foto CBS News

PARIS – Cadangan latihan berenang untuk acara triathlon untuk Olimpik Paris di Sungai Seine terpaksa dibatalkan disebabkan pencemaran sungai.

Kenyataan bersama dari Paris 2024 dan World Triathlon berkata, ujian telah menunjukkan kualiti air berada di bawah standard yang boleh diterima.

Selepas ujian pada Julai, Sungai Seine dianggap cukup bersih untuk berenang tetapi hujan lebat di ibu negara Perancis sejak 48 jam lalu menyebabkan kualiti airnya terjejas.

“Kesihatan para atlet sentiasa menjadi keutamaan,” kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu, ujian yang dijalankan di Seine pada hari Sabtu] mendedahkan tahap kualiti air yang pada pandangan World Triathlon, tidak memberikan jaminan yang mencukupi untuk membenarkan acara itu diadakan.

“Memandangkan ramalan cuaca untuk 48 jam akan datang, Paris 2024 dan World Triathlon yakin kualiti air akan kembali ke bawah had sebelum permulaan pertandingan triatlon (pada 30 Julai),” kata kenyataan itu lagi.

Sekiranya kualiti air tidak mencapai standard yang diperlukan, acara triatlon boleh ditangguhkan selama beberapa hari atau dipindahkan ke Vaires-sur-Marne, di Sungai Marne yang terletak di timur Paris.

Kaki renang suai kenal triatlon telah dijadualkan berlangsung pada jam 07:00 BST.

Latihan basikal dan larian akan diteruskan seperti yang dirancang. – Agensi