Gambar hiasan.- Foto MOHD ADZLAN, 08 MAC 2023.

NEW YORK – McDonald’s telah melaporkan penurunan jualan globalnya dalam tempoh lebih tiga tahun kerana pengguna yang letih dengan inflasi dan mencari pilihan yang lebih murah dan mengurangkan makan di luar.

Gergasi makanan segera itu berkata, jualan McDonald’s di seluruh dunia jatuh satu peratus dalam tempoh April hingga Jun.

Ia penurunan pertama sejak suku terakhir 2020 apabila pandemik Covid-19 dan sekatan kerajaan menutup perniagaan dan mengekalkan berjuta-juta orang duduk di rumah.

Ketua Pegawai Eksekutif McDonald’s, Chris Kempczinski berkata, cawangan pasaran antarabangsa yang dikendalikan oleh pemegang lesen menyaksikan penurunan yang lebih curam, dengan jualan jatuh 1.3 peratus.

Penurunan itu di tengah-tengah sentimen pengguna yang lemah di China dan boikot di Timur Tengah berhubung sokongan rantaian makanan segera yang didakwa memihak dengan Israel.

Kempczinski berkata, pengguna telah menjadi ‘sangat mendiskriminasi’ tentang perbelanjaan mereka selepas mendapat manfaat daripada pengguna yang ‘berdagang turun’ kepada rantaian makanan segera daripada kedai makan yang lebih mahal.

“Kami melihat dagangan menurun tetapi apa yang kami lihat ialah kehilangan pengguna berpendapatan rendah adalah lebih besar daripada faedah penurunan dagangan,” kata Kempczinski ketika persidangan video dengan pelabur.

Anda lihat pengguna berpendapatan rendah itu, dalam banyak kes, mereka keluar dari pasaran, makan di rumah dan mencari cara lain untuk berjimat, katanya.

Eksekutif itu berkata perjanjian makan $5 yang dilancarkan pada bulan Jun telah dijual lebih awal daripada jangkaan dan promosi itu akan dilanjutkan di kebanyakan kedai Amerika Syarikat selepas Ogos.

“Kami berazam untuk menghidupkan semula pertumbuhan saham dalam semua pasaran utama kami tanpa mengira keadaan pasaran semasa. Ini tidak akan berlaku dalam sekelip mata, tetapi ia akan berlaku,” kata Kempczinski seperti dilaporkan Al-Jazeera.

Walaupun keputusan kurang memberangsangkan, saham McDonald’s meningkat 4.5 peratus pada pagi Isnin kerana pelabur kelihatan yakin dengan rancangan rangkaian makanan segera itu untuk meningkatkan pendapatan.- Agensi