Aksi Aaron Chia- Soh Wooi Yik pada perlawanan separuh akhir badminton regu lelaki di Sukan Olimpik Paris 2024. Foto AFP

KUALA LUMPUR- Regu lelaki negara, Aaron Chia dan Soh Wooi Yik berjaya menumpaskan pasangan dari Denmark, Kim Astrup-Anders Skaarup untuk membawa pulang pingat gangsa di temasya Sukan Olimpik Paris, hari ini.

Duo utama negara itu tewas 16-21 di set pertama namun bangkit semula pada set kedua dan penentuan dengan 22-20, 21-19 sekali gus mempertahankan pingat gangsa yang dimenangi mereka pada Sukan Olimpik Tokyo, empat tahun lepas.

Perlawanan bermula seimbang sehingga pasangan Denmark itu, yang berada di ranking No 2 dunia, membuka jurang empat mata pada kedudukan 12-8 dan mengekalkan kelebihan mereka.

Aaron-Wooi Yik mengejar hingga kedudukan 18-16, tetapi pasangan Denmark memenangi tiga mata seterusnya untuk menutup set tersebut.

Permainan kedua juga berlangsung dengan sengit sehingga pasangan Malaysia yang juga No 3 dunia, yang ketinggalan 20-17, berjaya bangkit untuk memenangi lima mata seterusnya dan memaksa set penentuan di arena Port de la Chapelle.

Aaron-Wooi Yik mendahului 10-6 pada permulaan perlawanan dan menambah kelebihan mereka dengan enam mata pada kedudukan 13-7. Pasangan Denmark meningkatkan permainan mereka dan berjaya menyamakan mata 17-17 dan sekali lagi 19-19 sebelum pasangan Malaysia itu menamatkan perlawanan.

Malaysia mempunyai satu lagi peluang untuk memenangi pingat gangsa Olimpik esok apabila bintang perseorangan negara, Lee Zii Jia akan turun menentang Lakshya Sen dari India, esok.-MalaysiaGazette