Yahia al-Sinwar (C), Gaza Strip chief of the Palestinian Islamist Hamas movement, waves to supporters as he arrives to attend a rally marking Al-Quds (Jerusalem) Day, a commemoration in support of the Palestinian people celebrated annually on the last Friday of the Muslim fasting month of Ramadan, in Gaza City, on April 14, 2023. (Photo by MOHAMMED ABED / AFP)

DOHA – Hamas telah menamakan Yahya Sinwar sebagai ketua biro politiknya yang baharu selepas Israel dengan dibantu sekutunya membunuh Ismail Haniyeh di Tehran, Iran minggu lepas.

Pelantikan Sinwar diumumkan dalam satu kenyataan ringkas yang disiarkan di saluran media Iran.

Pejuang Palestin yang turut diburu dan menjadi sasaran untuk dibunuh Israel dipilih selepas dua hari rundingan panjang di Doha, Qatar.

Sejak 2017, Sinwar telah berkhidmat sebagai ketua kumpulan itu di Gaza.

Sepanjang dua hari di Doha, mesyuarat intensif melibatkan tokoh-tokoh terkemuka Hamas mematahkan pilihan untuk ketua kumpulan seterusnya.

Banyak senario dibincangkan, tetapi akhirnya, hanya dua nama dikemukakan: Yahya Sinwar, dan Mohammed Hassan Darwish, seorang tokoh bayangan yang mengetuai Majlis Syura Am, sebuah badan yang memilih Biro Politik Hamas.

Majlis itu mengundi sebulat suara untuk memilih Sinwar, dalam apa yang digambarkan oleh seorang pegawai Hamas kepada BBC sebagai “mesej penentangan kepada Israel”.

“Mereka membunuh Haniyeh, orang yang fleksibel yang terbuka kepada penyelesaian. Sekarang mereka perlu berurusan dengan Sinwar dan kepimpinan tentera,” kata pegawai itu.

Sebelum kematiannya, Ismail Haniyeh dilihat oleh diplomat serantau sebagai tokoh pragmatik berbanding yang lain dalam Hamas.

Sinwar, sebaliknya, dilihat sebagai salah seorang tokoh Hamas yang paling keras dalam tindakan.

Sinwar kini mendahului senarai paling dikehendaki Israel.

Pasukan keselamatan Israel percaya dia mendalangi perancangan dan pelaksanaan serangan pada 7 Oktober lalu.

Sinwar tidak muncul di khalayak ramai sejak Hamas melakukan serangan itu.

Beliau dilahirkan di kem pelarian Khan Younis di Gaza pada 1962.

Pada akhir 1980-an, Sinwar mengasaskan perkhidmatan keselamatan Hamas yang dikenali sebagai Majd.

Dia telah menghabiskan sebahagian besar hidupnya di penjara Israel – dan selepas penangkapan ketiganya pada tahun 1988 dia dijatuhi hukuman penjara seumur hidup empat kali.

Bagaimanapun, Sinwar adalah antara 1,027 tawanan Palestin dan Arab Israel yang dibebaskan dalam pertukaran 2011 untuk Gilad Shalit, askar Israel yang ditawan selama lebih lima tahun oleh Hamas.

Lelaki berusia 61 tahun itu dilantik sebagai ketua biro politik kumpulan itu di Semenanjung Gaza pada 2017, jawatan yang disandangnya sehingga kini.

Israel telah membunuh lebih 40,000 penduduk Gaza dalam serangan berterusan selama 10 bulan selain memusnahkan kediaman dan fasiliti di wilayah Palestin itu secara total.-Agensi