Logo Petronas.

KUALA LUMPUR – Petroliam Nasional Berhad (Petronas) melalui anak syarikatnya Petronas CCS Solutions Sdn Bhd (PCCSS), akan memulakan kajian selama lima bulan untuk menilai terminal darat, jeti dan saluran paip untuk Northen Carbon Capture and Storage (CCS), habnya di Terengganu, Malaysia.

Kajian ini akan diikuti dengan kemajuan bagi fasa Front-End Engineering Design (FEED).

Sebagai salah satu daripada tiga hab CCS yang dirancang oleh Petronas, Northen Carbon Capture and Storage akan memainkan peranan penting dalam mengurangkan pelepasan karbon daripada Petronas dan industri yang sukar dihentikan di seluruh rantau Asia Pasifik.

Hab itu menyasarkan untuk mencapai kapasiti awal 5 juta tan setahun (MTPA) dan dijangka memulakan suntikan karbon dioksida pertamanya seawal 2029.

“Memasuki fasa pra-FEED menandakan satu kejayaan yang ke arah mewujudkan satu lagi hab CCS di Semenanjung Malaysia.

“Kajian ini membolehkan kami menilai kesesuaian infrastruktur sedia ada dan membangunkan penyelesaian darat yang optimum untuk operasi masa depan.

“Kajian itu akan menilai kapasiti Northen Carbon Capture and Storage untuk menampung pembawa karbon dioksida cecair (LCO2) dan memastikan penyimpanan yang mencukupi sebelum suntikan.

Pra-FEED akan memberi tumpuan kepada terminal darat, dengan tanah Kertih Port Sdn Bhd dikenal pasti sebagai tapak yang berpotensi,” kata Ketua Pegawai Eksekutif PCCSS, Nora’in Md Salleh.

Kemajuan ini menyusuli perkembangan positif untuk Southern Carbon Capture and Storage, yang mana PCCSS baru-baru ini menandatangani perjanjian sewa tanah dengan Kuantan Port Consortium Sdn Bhd.

Sebagai rakan kongsi tenaga dan penyelesaian yang progresif, inisiatif ini menunjukkan komitmen tidak berbelah bahagi Petronas untuk mencapai sasaran Pelepasan Karbon Sifar Bersih (NZCE) menjelang 2050.

Ia juga mengukuhkan sokongan syarikat terhadap matlamat Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR), menyumbang kepada tanggungjawab peralihan rendah karbon pada masa depan. – MalaysiaGazette