Seorang pejalan kaki yang memakai topi ketika berjalan di tengah London pada 11 Julai 2022 pada hari yang dijangka menjadi salah satu hari paling panas dalam setahun. Foto AFP

PARIS – Suhu tinggi yang dikatakan saintis semakin teruk akibat pelepasan karbon yang didorong oleh manusia menyebabkan hampir 50,000 kematian di Eropah tahun lepas, satu kajian yang diterbitkan Isnin mendapati.

Kajian oleh Institut Barcelona untuk Kesihatan Global menganggarkan bahawa 47,690 mati berkaitan dengan haba semasa tahun paling panas di dunia dan tahun kedua paling panas di Eropah dalam rekod.

Dalam dekad yang lalu, hanya 2,022 lebih maut, laporan tahunan mendapati, dengan lebih 60,000 kematian berkaitan haba.

Diterbitkan dalam jurnal Nature Medicine, kajian itu mengambil rekod suhu dan kematian dari 35 negara di seluruh benua.

Penulis menekankan orang tua paling berisiko, dengan negara-negara di selatan Eropah paling teruk terjejas oleh suhu panas.

Lebih separuh kematian berlaku semasa dua tempoh panas tinggi pada pertengahan Julai dan Ogos, ketika Greece bertempur dengan kebakaran hutan yang membawa maut.

Merkuri mencecah 44 darjah Celsius (111 darjah Fahrenheit) pada 18 Julai di Sicily.

Laporan itu menambah, 95 peratus yakin beban kematian adalah antara 28,853 dan 66,525.

Ia juga mendapati kematian berkaitan haba akan menjadi 80 peratus lebih tinggi jika bukan kerana tindakan yang diambil oleh Kerajaan Eropah pada abad ke-21 untuk menyesuaikan diri dengan musim panas yang lebih panas.

“Hasil kami menyerlahkan kepentingan penyesuaian sejarah dan berterusan dalam menyelamatkan nyawa semasa musim panas baru-baru ini, ” kata penulis.

Laporan itu juga menunjukkan “kedekatan untuk strategi yang lebih berkesan untuk mengurangkan lagi beban kematian musim panas yang lebih panas akan datang”, tambahnya sambil menggesa langkah yang lebih proaktif untuk memerangi pemanasan global.

Eropah, yang mana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengatakan suhu meningkat lebih cepat daripada seluruh dunia, telah mengalami peningkatan jumlah gelombang haba yang sering membawa maut sejak permulaan abad ini.

Para saintis mengatakan perubahan iklim menjadikan kejadian cuaca ekstrem seperti gelombang haba lebih kerap, lebih lama dan lebih terik. – Agensi