KUALA LUMPUR – CIMB Bank Berhad dan CIMB Islamic Bank Berhad (CIMB) telah mengambil langkah yang perlu untuk memastikan masa terhenti tidak terancang dapat minimum.

Dalam kenyataannya, CIMB berkata, ia telah melabur dan akan terus melabur dalam teknologi, sistem dan proses untuk mengukuhkan daya tahannya dan memastikan infrastruktur pelanggannya yang kritikal dapat berkhidmat dan memenuhi keperluan pelanggannya pada setiap masa.

CIMB membuat kenyataan itu selepas Bank Negara Malaysia (BNM) memaklumkan telah mengenakan Penalti Monetari Pentadbiran sebanyak RM760,000 terhadapnya berikutan ketidakpatuhan pada perenggan 48(1)(a) Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan perenggan 58(1)(a) Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 yang dibaca bersama dengan perenggan 10.32 Dokumen Dasar Pengurusan Risiko dalam Teknologi.

BNM berkata, pada 8 dan 9 April 2024, pelanggan CIMB mengalami gangguan perkhidmatan berpanjangan yang menjejaskan saluran perbankan elektronik, mesin juruwang automatik (ATM) serta kad debit dan kad kredit.

Tempoh gangguan perkhidmatan CIMB ini melebihi paras ambang yang ditetapkan oleh BNM.

Siasatan punca insiden tersebut mendapati ketidakpatuhan CIMB disebabkan oleh kegagalan proses tindak balas dan pemulihan untuk menghentikan gangguan sistem dengan segera, lantas memberikan kesan terhadap tahap ketersediaan perkhidmatan perbankan penting untuk pelanggan dan pihak lain yang berkenaan.

Kejadian itu telah menjejaskan transaksi perbankan pelanggan CIMB.

CIMB menambah, ia telah mengukuhkan pembetulannya dan langkah pencegahan untuk menangani gangguan perkhidmatan tepat pada masanya termasuk pengawasan yang mencukupi pihak ketiganya, sambil memastikan rancangan kesinambungan perniagaan boleh dimulakan serta-merta semasa Waktu kritikal.

“CIMB mengutamakan tanggungjawabnya kepada pelanggan dan ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka sokongan mereka.

“Kami akan mengukuhkan daya tahan kami dan menghargai kepercayaan semua pihak berkepentingan,” ujarnya. – MalaysiaGazette

CIMB dikenakan penalti sebanyak RM760,000 oleh BNM