Aaron Wan - Bissaka. Foto Sky Sports.

LONDON – Pemain pertahanan, Aaron Wan-Bissaka secara rasmi menyertai kelab Liga Perdana Inggeris (EPL), West Ham United dengan yuran perpindahan bernilai €17.5 juta (RM85.3 juta).

Bek kanan itu menandatangani kontrak yang mengikatnya selama tujuh tahun dengan pasukan London berkenaan, sekali gus menamatkan karier bersama United selama lima musim.

Pemain itu menyertai skuad The Red Devils dari Crystal Palace pada 2019 dengan harga £50 juta (RM302 juta) dalam misi kelab tersebut mengukuhkan lagi benteng pertahanan mereka.

Pada awalnya, Wan-Bissaka, 26, mempamerkan aksi cukup baik setiap kali diturunkan dalam aksi EPL mahupun di pentas Eropah, termasuk dalam saingan Liga Juara-Juara UEFA (UCL).

Bagaimanapun, kecederaan menyaksikannya sukar meraih penampilan secara konsisten sehingga menyaksikan Ten Hag lebih tertarik untuk menurunkan Diogo Dalot di posisi bek kanan.

Sepanjang beraksi untuk United, Wan-Bissaka merekodkan 190 penampilan secara keseluruhan dengan dua gol dan 13 bantuan jaringan sempat direkodkannya.

Dalam tempoh itu, dia sempat merasai kejayaan apabila membantu kelab terbabit menjulang Piala Liga pada 2023 dan Piala FA musim lalu. – Agensi