Kanak-kanak ini antara 41 orang awam Palestin diterbangkan dari Pangkalan Udara Al Maza, Mesir menggunakan dua pesawat Airbus A-400M milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ke selamat tiba Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia Subang, Selangor. Foto AIZAT ZAINAL, 16 OGOS 2024

JOHOR BAHRU – Datuk Seri Anwar Ibrahim menempelak pembangkang yang memperlekeh tindakan kerajaan membawa rakyat Palestin untuk mendapatkan rawatan di negara ini.

Menurut Perdana Menteri, usaha membawa pulang 40 rakyat Palestin yang cedera itu adalah usaha kecil kerajaan jika dibandingkan dengan jumlah 40,000 mangsa yang terkorban kerana kekejaman rejim zionis.

“Semalam kita bawa anak-anak Palestin yang cedera parah kerana kekejaman tentera rejim Israel, (mereka) dibunuh, rumah dibom, wanita diperkosa dengan zalim, itupun (tindakan bawa balik) dicerca.

“Ada orang kata Anwar tak payah jadi Perdana Menteri Malaysia, pergi jadi Perdana Menteri Palestin kalau nak tolong sangat.

“Ini bantuan kecil dilaksanakan jadi kalau tanya saya syukur kepada Allah SWT kerana ada juga perasaan ihsan timbang rasa untuk meringankan beban mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Perasmian Penutup Program Madani Rakyat Zon Selatan 2024 di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di sini hari ini.

Semalam, dua pesawat Airbus A-400M milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) selamat mendarat di Pangkalan Udara Subang, Selangor membawa 41 pesakit dan 86 waris berlepas dari Pangkalan Udara Al Maza, Mesir.

Dalam pada itu, Anwar berkata, usaha membawa rakyat Palestin itu merupakan satu tindakan berisiko tinggi dan memerlukan pasukan yang mempunyai pengetahuan terhadap risiko yang bakal dihadapi.

“Jadi kita guna pesawat TUDM kerana ambil mereka di sempanan Mesir yang sedang bergolak, kalau guna pesawat komersial kemungkinan berisiko ditembak peluru berpandu Israel.

“Mereka (pasukan TUDM) yang ada dalam pesawat itu tahu terhadap risiko berkenaan,” katanya.

Anwar turut mengutuk pihak yang membuat tomahan terhadap kerajaan yang mendakwa sebagai ajen Yahudi, Amerika Syarikat dan Israel.- MalaysiaGazette