Pameran festival itu kini dibuka untuk tontonan percuma di Pavilion Bukit Jalil.

UCSI bekerjasama dengan Pavilion Bukit Jalil pada Sambutan Hari Kebangsaan
30 Ogos 2024

KUALA LUMPUR – Sempena sambutan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-67, UCSI telah bekerjasama dengan Pavilion Bukit Jalil dan KB Color Image untuk mengadakan pameran festival ‘Jiwa Merdeka: Wayang Kulit by Moonlight’.

Pameran ini menampilkan 670 boneka bayang-bayang kertas yang diwarnakan dengan tangan dan dibuat secara teliti.

Boneka-boneka ini semuanya dicipta oleh pelajar.

Ia kini dibuka di tangga masuk utama centre court di Pavilion Bukit Jalil dan akan berlangsung sehingga Hari Malaysia.

Acara itu adalah hasil usaha sama oleh 670 pelajar dari UCSI Child Development Centre (CDC), Sekolah Sri UCSI, Sekolah Antarabangsa UCSI, Kolej UCSI dan Universiti UCSI.

Melalui karya seni wayang kulit tradisional, pameran ini mempamerkan warisan budaya Malaysia yang unik.

Ketua acara UCSI, Asst Prof Ts Lim Boon Leong berkata, acara itu bertujuan untuk memelihara dan menurunkan bentuk hiburan masyarakat tradisional Malaysia ini kepada generasi muda.

Pameran ini bukan sekadar pameran seni – ia adalah perayaan tradisi budaya Malaysia yang kaya dan simbol kreativiti dan perpaduan dalam kalangan belia negara kita yang menghubungkan konsep tradisional dan moden, menekankan kepentingan warisan budaya dalam membentuk rasa kebanggaan negara.

Orang ramai dijemput mengunjungi Pavilion Bukit Jalil semasa sambutan Hari Kebangsaan untuk menikmati pameran yang dibuka secara percuma. – MalaysiaGazette