Logo Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.-Foto MOHD ADZLAN, 19 JULAI 2021.

KUALA LUMPUR – Ahli akademik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) diingatkan supaya menjunjung integriti akademik dan kepakaran ketika melakukan wacana awam

Persatuan Staf Akademik UIAM berkata, sejak kebelakangan ini pihaknya mendapati ada ahli akademik mengunakan kepakaran dalam perbincangan awam yang boleh menjejaskan integriti wacana ilmiah dan kepercayaan orang ramai terhadap institusi tersebut.

“Sebagai profesional akademik, komitmen kami untuk memajukan pengetahuan dan memupuk perbincangan termaklum adalah yang terpenting.

“Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa pengaruh kita melangkaui universiti,” katanya dalam kenyataan.

Serentak itu persatuan berkenaan mengingatkan ahli akademik untuk menghormati beberapa prinsip termasuk menghormati disiplian iaitu setiap bidang akademik dibina di atas asas penyelidikan dan kesarjanaan yang kukuh.

Adalah penting menurutnya, ahli akademik menghormati sempadan kepakaran sendiri dan rakan, kerana terlibat dengan isu di luar disiplin boleh membawa kepada maklumat yang salah dan kekeliruan.

“Kerjasama antara disiplin: Walaupun kami menggalakkan dialog antara disiplin, adalah penting untuk mendekati kerjasama tersebut dengan rendah hati. Memahami bahawa isu-isu yang kompleks sering memerlukan input daripada pelbagai bidang dan oleh itu kerjasama harus berasaskan sikap saling menghormati bagi setiap bidang pengetahuan.

“Tanggungjawab awam: Ahli akademik memegang jawatan yang unik dalam masyarakat, dan dengan keistimewaan ini datang tanggungjawab untuk menyampaikan maklumat dengan tepat. Apabila membincangkan bidang di luar kepakaran kami, kami berisiko mencairkan kredibiliti dan kredibiliti institusi kami,” katanya.

Selain itu ahli akademik menurutnya, perlu patuh kepada prinsip ketegasan saintifik iaitu dalam menjaga standard akademik memerlukan komitmen terhadap kesimpulan berasaskan bukti.

Katanya, sebelum menegaskan pendapat atau membuat tuntutan dalam bidang yang tidak dikenali setiap ahli akademik perlu berusaha untuk menyiasat dan mengesahkan fakta demi mengekalkan integriti. -MalaysiaGazette