Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (tengah) bergambar kenangan selepas merasmikan Conference on ASEAN Road Safety (CARS) 2024 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya. Foto SADIQ SANI, 2 SEPTEMBER 2024

PUTRAJAYA – Semua motosikal baharu dengan kapasiti enjin 150cc dan ke atas perlu mempunyai sistem brek anti kunci (ABS), mulai 1 Januari depan.

Menjelang tahun 2027, motosikal dengan kapasiti enjin 125cc dan ke atas mesti mempunyai sistem sama.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, penguatkuasaan itu berikutan laporan Pertubuhan Kesihatan Dunia mengatakan ABS boleh mengurangkan kematian di kalangan penunggang motosikal sebanyak 31 peratus semasa kemalangan.

Beliau yakin bahawa inisiatif itu akan mengurangkan kematian trafik jalan raya di negara dan memberi inspirasi kepada negara-negara ASEAN lain untuk menerima pakai yang serupa langkah membuatkan motosikal lebih selamat di seluruh rantau ini.

“Namun cukupkah itu? Ia adalah soalan yang membawa kepada yang lain adakah kita perlu menyemak atau memeriksa keselamatan mana-mana motosikal memasuki pasaran?

“Di Malaysia, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) telah melaksanakan Program Penilaian Motosikal di Malaysia (MyMAP) iaitu sistem penarafan holistik pertama untuk motosikal di dunia.

“Sehingga kini, MyMAP telah menilai 28 model daripada tujuh motosikal pengilang dan mereka semua diberi penarafan bintang dan inisiatif ini memacu industri motosikal ke arah keuntungan pasaran berorientasikan keselamatan pengguna jalan raya.

“Oleh itu, saya mencadangkan skop MyMAP untuk diperluaskan ke luar Malaysia untuk merangkumi ASEAN atau Asia rantau meningkatkan motosikal keselamatan di seluruh benua. Sekarang kita boleh tahu motosikal dari syarikat mana yang lebih selamat atau tidak,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Persidangan Keselamatan Jalan Raya Asia (Kereta) 2024 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, di sini, hari ini.

Turut hadir, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke dan Menteri Sumber Manusia, Steven Sim.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid menambah, kerajaan juga perlu mengurangkan kelajuan terutamanya dalam keadaan terdedah tempat seperti sekolah dan kawasan perumahan.

Oleh itu kata beliau, selaras dengan laporan Pertubuhan Kesihatan Dunia, Jawatankuasa Kabinet Mengenai Keselamatan Dan Kesesakan Jalan Raya (JKMKKJR) telah mencadangkan untuk menurunkan had laju di sekolah zon dari 40 kilometer sejam (kmj) hingga 30 kmj.

Ujar beliau, kerajaan akan bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan dan sekolah untuk melaksanakan kelajuan yang berkesan sistem pengurusan seperti palang melintang dan bonggol kelajuan di zon sekolah untuk perlahan lalu lintas.

“Jika inisiatif ini berjaya mengurangkan jalan raya kemalangan di zon sekolah, kita mungkin pertimbangkan untuk menurunkan 30 km/j had laju kepada lain yang sesuai kawasan dalam bandar untuk mewujudkan persekitaran yang lebih selamat untuk mereka yang terdedah di jalan raya,” katanya. – MalaysiaGazette