KUALA LUMPUR – Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan utara Perak diramal mengalami ribut petir dan hujan lebat sehingga 12 September ini.

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) berkata, cuaca ribut petir berserta hujan lebat dan angin kencang masih berpotensi melanda di negeri-negeri lain sepanjang minggu ni.

Dalam pada itu, dalam makluman berasingan, MetMalaysia memaklumkan, ribut petir, hujan lebat dan angin kencang dijangka di negeri Perak (Hilir Perak, Batang Padang dan Muallim) ;Terengganu; Pahang (Jerantut, Maran, Kuantan, Bera, Pekan dan Rompin); Selangor; Kuala Lumpur; Putrajaya; Sarawak (Kuching), Samarahan (Samarahan dan Asajaya), Sri Aman, Kapit (Song, Kapit dan Bukit Mabong) dan Bintulu (Tatau); Sabah: Pedalaman (Kuala Penyu, Beaufort dan Tambunan), Pantai Barat (Papar, Penampang, Ranau dan Kota Belud) dan Kudat dan Labuan sehingga 1 pagi; Ahad, 8 September 2024.

Amaran dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda menunjukkan ribut petir dengan intensiti hujan melebihi 20 mm/jam yang hampir atau dijangka berlaku melebihi sejam.

Menurutnya, amaran ribut petir adalah amaran jangka pendek yang sah dalam tempoh tidak melebihi enam jam untuk satu-satu keluaran. – MalaysiaGazette