Raja Petra Kamarudin

KUALA LUMPUR – Penulis blog kontroversi, Raja Petra Kamarudin dilaporkan meninggal dunia di Manchester, United Kingdom.

Berita pemergian Raja Petra Kamaruddin dikongsi di Facebook Allahyarham oleh pemilik akaun, Zaim Al-Amin.

“Al-Fatihah buat Raja Petra Kamarudin. Kami mempunyai hubungan cinta-benci yang hebat sejak awal Pertunjukan Makan Malam dan Konsert Tahunan MCOBA. Itu sejak 1991.

“Kami menghabiskan banyak malam bersama-sama memerah otak dan memecahkan skrip dan amalan bersama Rehman Rashid (arwah), Dato’ Latt Shariman Abdullah dan Dato’ Sallehuddin Hashim.

“Dan tidak lupa juga dengan persembahan kecil kami dengan konsert Keadilan. Rehat dengan baik. Al-Fatihah,” katanya melalui perkongsian tersebut.

Berita duka itu dikongsi oleh rakannya termasuk pemimpin politik antaranya, Pengerusi Lajnah Antarabangsa Pas Pusat, Muhammad Khalil Abdul Hadi sebentar tadi.

Bagaimanapun punca kematian Allahyarham yang berusia 74 tahun itu tidak dapat dipastikan.

“Mendapat khabar duka dari Manchester, UK mengenai pemergian Raja Petra Kamarudin pada 9 September jam 11.26 malam waktu UK.

“Semoga Allah merahmati roh beliau serta ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman,” tulisnya.

Pada awal tahun ini polis merujuk kepada Pejabat Peguam Negara bagi menentukan tindakan ke atas penulis blog tersebut berhubung dakwaan terdapat gerakan ahli Parlimen pembangkang untuk menggulingkan kerajaan yang dikenali sebagai Langkah di Dubai.

Polis sebelum ini memaklumkan, sudah merakamkan keterangan empat individu berkaitan isu Langkah Dubai yang dikatakan bertujuan menjatuhkan Kerajaan Perpaduan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.-MalaysiaGazette