Delegasi AIM2024 diraikan dalam makan malam rasmi yang dihoskan oleh Sheikh Mubarak Abdullah Al Mubarak Al dari Kuwait.

KUALA LUMPUR – Delegasi Malaysia di bawah naungan Tengku Laksamana Negeri Selangor, Tengku Sulaiman Shah Al-Haj berjaya mengadakan Misi Pelaburan Strategik Merentasi Kuwait, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Qatar pada 7 hingga 13 September lalu.

Delegasi ALAA Investment Mission to the Middle East 2024 (AIM2024) anjuran ALAA Consultancy (M) Sdn Bhd  itu merupakan misi meningkatkan kerjasama dan menarik peluang pelaburan baharu antara Malaysia dan negara-negara penting di Timur Tengah.

Negara-negara terlibat terkenal dengan kepentingan strategik mereka dalam ekonomi global mewakili rakan kongsi penting untuk Malaysia memupuk perdagangan rentas sempadan dan pelaburan dalam sektor seperti minyak dan gas, dalam operasi marin, pembinaan dan infrastruktur terutamanya projek kerajaan dan farmaseutikal terutamanya dalam haiwan vaksin.

Misi yang sama juga meneroka peluang dalam tenaga boleh diperbaharui, memfokuskan pada bateri teknologi dan kitar semula tayar dan dalam telekomunikasi.

“Industri ayam Malaysia bersedia untuk memainkan peranan penting dalam keselamatan makanan, menjadi pembekal utama ayam mentah. Dalam bidang pembangunan hartanah, secara besar-besaran projek seperti Hotel Hard Rock di Genting Highlands dan projek Langkasuka di Langkawi dijangka menarik pelaburan Timur Tengah yang besar terutamanya dalam pelancongan dan hartanah mewah,” kata satu kenyataan semalam.

Tengku Sulaiman bersama H.E. Abdul Aziz Al Ghurair dari UAE.

Dengan misi menyasarkan secara strategik USD 1.7 bilion dalam tawaran berpotensi daripada setiap satu tiga negara—Kuwait, UAE dan Qatar – usaha itu pastinya merupakan detik penentu bagi
hubungan Malaysia yang semakin erat dengan Timur Tengah.

Misi ini berpotensi untuk diperkukuh dengan reeputasi Malaysia sebagai pemain utama dalam perdagangan global, memanfaatkan
kepakaran untuk memupuk perkongsian mampan yang merentasi sempadan.

Delegasi berkenaan diketuai oleh bekas Duta Besar Malaysia ke UAE, Datuk Seri Dr. Syed Hussein Al Habshee, Pengerusi ALAA Consultancy Sdn Bhd, Tan Sri Dr. Madinah Mohamad, Ketua Pegawai Eksekutif ALAA Consultancy Sdn Bhd, Aziz Ahmad dan Pengarah Urusan ALAA Consultancy Sdn Bhd, Husna Nashim

Misi itu turut disertai delegasi eksekutif kanan daripada sembilan orang syarikat Malaysia yang berpengaruh yang membawa bersama mereka banyak pengalaman dan kepakaran.

Matlamat kolektif mereka adalah untuk membuka pintu baharu untuk kerjasama dan pelaburan dalam pelbagai sektor yang penting untuk pertumbuhan dan pembangunan masa depan Malaysia dan negara-negara Timur Tengah.

“Hasil jangkaan sebanyak USD 1.7 bilion dalam urus niaga pelaburan melibatkan Malaysia dan Timur Tengah. Pelaburan ini bukan sahaja akan meningkatkan kunci sektor di Malaysia seperti tenaga boleh diperbaharui, teknologi, keselamatan makanan,
telekomunikasi, minyak dan gas, farmaseutikal dan pembangunan infrastruktur tetapi akan juga memacu penciptaan pekerjaan dan pertumbuhan ekonomi negara,” kata kenyataan yang sama.

AIM 2024 mewakili peluang unik untuk Malaysia mempamerkan kekuatannya dan keupayaan peringkat global.

Kejayaan misi ini sudah pasti akan membuka jalan untuk kerjasama masa depan seterusnya mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai pemain utama dalam perdagangan dan pelaburan global.- MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here