Benjamin Netanyahu . -AFP

BAITULMAQDIS – Israel mencabar pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) untuk mengeluarkan waran tangkap terhadap Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Pendakwaraya ICC, Karim Khan pada bulan Mei lalu meminta mahkamah mengeluarkan waran tangkap untuk Netanyahu dan Menteri Pertahanan Yoav Gallant berhubung dakwaan jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan di Gaza.

Israel telah melancarkan perang di Gaza terhadap Hamas sejak serangan yang tidak pernah berlaku sebelum ini oleh kumpulan Palestin ke atas Israel selatan pada 7 Oktober 2023.

“Israel hari ini mengemukakan cabaran rasminya kepada bidang kuasa ICC, serta kesahihan permintaan pendakwa untuk waran tangkap terhadap perdana menteri dan menteri pertahanan Israel,” kata jurucakap Kementerian Luar Negeri, Oren Marmorstein di X.

Khan juga meminta waran terhadap pemimpin tertinggi Hamas Yahya Sinwar, Ismail Haniyeh dan Mohammed Deif kerana disyaki melakukan jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan.

Pendakwa raya menggugurkan permohonan untuk Haniyeh pada 2 Ogos ekoran kematiannya di Tehran pada 31 Julai, kata ICC dalam satu kenyataan pada bulan ini.

Deif pula terbunuh akibat serangan pada 13 Julai di selatan Gaza, menurut Israel, walaupun Hamas menafikan dia sudah mati.

Mahkamah masih menimbang permohonan Khan untuk mendapatkan waran tangkap untuk Netanyahu dan Gallant.

Pada bulan Ogos, pejabat Khan menggesa mahkamah mengambil tindakan “dengan sangat mendesak,” dengan mengatakan “di bawah undang-undang mahkamah mempunyai bidang kuasa dalam situasi ini.”

Marmorstein mendakwa Khan telah gagal “memberi peluang kepada Israel untuk menggunakan haknya untuk menyiasat sendiri tuntutan yang dibangkitkan oleh pendakwa, sebelum meneruskannya”.

Tuduhan Khan terhadap Netanyahu dan Gallant termasuk “dahagakan orang awam,” “pemusnahan,” dan “sengaja mengarahkan serangan terhadap penduduk awam.”

Tidak seperti Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), yang menangani pertikaian antara negara, ICC membicarakan individu yang disyaki melakukan jenayah paling kejam.

Ia adalah satu-satunya mahkamah bebas di dunia yang ditubuhkan untuk menyiasat kesalahan paling berat, termasuk pembunuhan beramai-ramai, jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan.

Bagaimanapun ia bergantung kepada negara anggotanya untuk melaksanakan waran tangkap dan tidak mempunyai pasukan polis sendiri. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here