Rakaman tentera Israel serbu pejabat al Jazeera di Ramallah, Tebing Barat. Foto X

TEBING BARAT – Tentera Israel telah menyerbu pejabat Al Jazeera di Ramallah, di Tebing Barat yang diduduki, dan mengarahkannya ditutup dalam tempoh 45 hari.

Dalam siaran langsung, tentera Israel lengkap bersenjata dan bertopeng memasuki bangunan itu awal pagi Ahad.

Orang ramai menyaksikan tentera rejim zionis itu menyerahkan perintah penutupan kepada Ketua Biro Rangkaian Al Jazeera di Tebing Barat, Walid al-Omari yang membacakannya secara langsung.

Israel menyerbu pejabat Al Jazeera di Nazareth dan menduduki Baitulmaqdis Timur pada Mei setelah menyifatkan penyiar yang berpangkalan di Qatar itu sebagai ancaman kepada keselamatan negara.

“Menyasarkan wartawan dengan cara ini bertujuan untuk memadamkan kebenaran dan menghalang orang ramai daripada mendengar kebenaran,” kata Omari dalam komen yang dilaporkan.

Tentera merampas mikrofon dan kamera terakhir dan memaksa Omari keluar dari pejabat, kata wartawan Al Jazeera, Mohammad Alsaafin.

Menyiarkan mengenai serbuan itu di media sosial, Alsaafin berkata, tentera turut menurunkan poster Shireen Abu Aqla – seorang wartawan Al Jazeera yang terbunuh ketika membuat liputan serbuan oleh tentera Israel di Tebing Barat.

Saksi pada masa itu berkata, wartawan Palestin-Amerika itu ditembak oleh tentera Israel.

Israel pada mulanya berhujah dia telah ditembak oleh seorang warga Palestin, namun beberapa bulan kemudian menyimpulkan terdapat “kebarangkalian tinggi” bahawa salah seorang askarnya membunuh mangsa.

Hubungan antara penyiar milik Qatar itu dan Kerajaan Israel telah lama tegang tetapi bertambah buruk secara mendadak berikutan meletusnya perang di Gaza.

Apatah lagi, wartawan asing dilarang memasuki jalur itu, kakitangan Al Jazeera yang berpangkalan di kawasan tersebut,

Wartawan Al Jazeera pula merupakan satu-satunya wartawan yang dapat membuat liputan mengenai perang di lapangan.

Israel telah berulang kali melabelkan rangkaian itu sebagai pemberi maklumat kepada Hamas tetapi tuduhan itu dinafikan Al Jazeera.

Pada April, Parlimen Israel meluluskan undang-undang yang memberi kuasa kepada kerajaan untuk menutup sementara penyiar asing yang dianggap mengancam keselamatan negara semasa perang.

Larangan akan dilaksanakan untuk tempoh 45 hari pada satu masa, seperti yang dilihat dalam serbuan Ahad, dan boleh diperbaharui.

Pada awal Mei, pejabat Al Jazeera di Nazareth dan menduduki Baitulmaqdis Timur tertakluk kepada serbuan berasingan. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here