SYDNEY – Badan pemerhati pengguna Australia menyaman dua rangkaian pasar raya terbesar di negara itu, mendakwa kedua-duanya secara palsu mengumumkan telah menurunkan harga ratusan barangan secara kekal.

Suruhanjaya Persaingan dan Pengguna Australia (ACCC) mendakwa Coles dan Woolworths melanggar undang-undang pengguna dengan menaikkan harga sebelum menurunkannya kepada nilai yang sama atau lebih tinggi daripada kos asal.

Coles berkata, ia akan mempertahankan dirinya terhadap dakwaan itu, manakala Woolworths pula mahu mengkaji semula tuntutan itu.

Gergasi runcit itu, yang menyumbang dua pertiga daripada pasaran Australia, telah mendapat perhatian pada tahun lalu berhubung dakwaan menaikkan harga dan amalan anti-persaingan.

Perdana Menteri Anthony Albanese berkata, kelakuan yang didakwa itu, jika terbukti benar, adalah “tidak boleh diterima sama sekali”.

“Ini bukan semangat Australia. Pelanggan tidak layak untuk dilayan sebagai bodoh,” katanya pada sidang akhbar, yang mana beliau turut mendedahkan draf undang-undang untuk “kod etika” yang dijanjikan sebelum ini untuk pasar raya.

Pengerusi ACCC Gina Cass-Gottlieb berkata, Coles dan Woolworths telah menghabiskan masa bertahun-tahun memasarkan promosi ‘Prices Dropped’ dan ‘Down Down’ yang difahamkan oleh pembeli Australia tentang pengurangan berterusan dalam harga biasa produk.

Tetapi dalam banyak kes “diskaun itu, sebenarnya hanya ilusi”, tambahnya.

Siasatan badan pemerhati – yang dicetuskan oleh aduan dan pemantauan ACCC sendiri mendapati Woolworths telah mengelirukan pelanggan kira-kira 266 produk dalam tempoh 20 bulan, dan Coles untuk 245 produk sepanjang 15 bulan.

Produk termasuk segala-galanya daripada makanan haiwan peliharaan, plaster Band-Aid dan ubat kumur, biskut Tim Tam Arnott, Bega Cheese dan bijirin Kellogg.

ACCC mendakwa kedua-dua syarikat itu “menjual berpuluh-puluh juta” produk yang terjejas dan “mendapat hasil yang ketara daripada jualan tersebut”.

“Ramai pengguna bergantung pada diskaun untuk membantu belanjawan runcit , terutamanya ketika berdepan dengan tekanan kos sara hidup ini,” kata Cass-Gottlieb.

ACCC memohon agar Mahkamah Persekutuan Australia mengenakan penalti “ketara” ke atas kedua-dua firma itu, dan perintah mereka meningkatkan program penghantaran makanan amal.

Dalam satu kenyataan, Coles berkata, kos syarikat sendiri semakin meningkat yang membawa kepada kenaikan harga produk.

Ia “berusaha untuk mencapai keseimbangan yang sesuai” antara mengurus itu dan “menawarkan nilai kepada pelanggan” dengan memulakan semula promosi “secepat mungkin” selepas harga baharu ditetapkan, katanya. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here