Zakaria Shaaban

KUALA LUMPUR – Jabatan Imigresen Malaysia bakal melakukan rombakan tugas dengan melaksanakan pusingan kerja bagi pegawai-pegawai yang sudah lama berada di lokasi sama.

Tindakan tersebut susulan pembongkaran sindiket membawa masuk warga asing secara ‘counter setting’ yang sedang disiasat secara agresif oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Ketua Pengarah Imigresen baharu, Zakaria Shaaban, berkata kes ‘counter setting’ yang didedahkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru-baru ini cukup mencalar imej Jabatan Imigresen.

Oleh itu, pihaknya sedang meneliti semula segala bentuk usaha bagi menambah baik prosedur operasi standard (SOP) jabatan tersebut.

“Saya menggesa agar tindakan segera diambil untuk menyemak secara menyeluruh penambahbaikan ke atas semua SOP yang ada. Kami akan teruskan dengan pusingan kerja,” katanya katanya ketika berucap pada Majlis Amanat Ketua Pengarah Jabatan Imigresen.

Zakaria yang baharu dilantik menerajui JIM berkata, berdasarkan maklum balas daripada pegawai-pegawainua, ada yang sudah 10 tahun menunggu untuk ditukar.

“Oleh itu, kita perlu mencari cara supaya pegawai yang sudah bertahun-tahun di sesuatu tempat dapat ditugaskan di lokasi lain,” ujar beliau.

Menurut Zakaria, setiap peringkat dalam jabatan perlu lebih bertanggungjawab dalam memantau pematuhan SOP sedia ada dan yang baharu.

Pada awal bulan lalu, SPRM telah membongkar kegiatan sindiket yang membawa masuk warga asing, termasuk dari Myanmar, Bangladesh, Indonesia, India, Pakistan, dan Nepal, melalui pintu masuk negara dengan menggunakan modus operandi ‘counter setting’

Sehubungan itu, beliau menyeru semua kakitangan dan pegawai jabatan tersebut agar memberikan komitmen sepenuhnya dalam melaksanakan perubahan bersama-sama.

“Saya tidak mampu bergerak berseorangan dan tidak dapat melaksanakan semua agenda secara sendirian… Saya memerlukan komitmen daripada setiap pegawai, dari peringkat paling bawah hingga ke pengurusan atasan,” tegas Zakaria.

Tambahnya, beliau tidak sama sekali akan berkompromi dengan mana-mana petugas JIM yang melanggar peraturan dan tindakan tegas sudah pasti akan diambil.

“Langkah ini supaya tidak ada tikus-tikus dalam Jabatan Imigresen ini,” katanya. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here