Dr Kasim Mansor terima sumbangan Mesin Painbot daripada Ahmad Naim Uddang.

KOTA KINABALU: Hospital Universiti Malaysia Sabah (HUMS) terima sumbangan Mesin Rehabilitasi (Mesin Painbot) bernilai RM380,000 daripada Syarikat Jetama Sdn. Bhd.

Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr. Kasim Hj. Mansor berkata, mesin tersebut bukan sekadar alat perubatan, tapi satu bentuk sokongan dan harapan kepada pesakit yang bergantung kepada rawatan inovatif untuk mengatasi kesakitan yang dialami.

“Sejak diperkenalkan di Hospital UMS pada bulan Disember 2023, Mesin PainBot telah digunakan sebanyak 627 kali untuk pesakit yang menjalani rawatan di Pusat
Rawatan Rehabilitasi HUMS.

“Ini adalah satu pencapaian signifikan yang menunjukkan penerimaan positif dan keberkesanan mesin ini dalam pengurusan kesakitan,” katanya.

Kasim berkata, mesin ini berperanan mempercepatkan proses pemulihan pesakit dan membantu menjalani kehidupan dengan lebih baik.

Selain daripada mengurangkan masa pemulihan, Mesin PainBot membantu mengurangkan penggunaan ubat penahan sakit yang sememangnya meninggalkan kesan sampingan jangka panjang.

“Sekali lagi, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Syarikat Jetama Sdn. Bhd. atas sumbangan yang sangat bermakna ini,” katanya sambal berharap kerjasama ini akan menjadi contoh kepada lebih banyak syarikat untuk menyokong usaha memajukan sektor kesihatan di Sabah dan Malaysia secara
amnya.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Jetama Sdn. Bhd, Ahmad Naim Uddang berkata, Mesin Painbot yang diserahkan kepada HUMS merupakan peralatan terkini dalam bidang rawatan rehabilitasi yang pertama, bukan sahaja di Sabah, malah di seluruh kepulauan Borneo.

Katanya Mesin Painbot tersebut dilengkapi dengan teknologi kecerdasan buatan atau lebih dikenali sebagai AI yang khusus untuk rehabilitasi pesakit.

Jetama Sdn. Bhd. merupakan anak syarikat berkaitan kerajaan di bawah Kementerian Kewangan Negeri Sabah yang berperanan pemangkin ekonomi dan membantu kerajaan membangunkan sosioekonomi di Sabah. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here