Jabatan Negara, Amerika Syarikat

NEW YORK – Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) mengemas kini nasihat perjalanannya ke Lubnan dengan meminta keluarga diplomat meninggalkan negara tersebut.

Kenyataan itu berkata, arahan itu ditujukan kepada ahli-ahli keluarga bukan bekerja dalam misi (EFM) dan pekerja dalam misi dan petugas bukan penting yang digaji majikan.

Keputusan ini dibuat kerana “keadaan keselamatan yang tidak menentu di Beirut.”

Nasihat itu juga memberi amaran kepada rakyat AS untuk meninggalkan Lubnan sementara pilihan komersial masih tersedia, menekankan “penerbangan komersial tersedia, tetapi pada kapasiti yang dikurangkan”.

Ia memberi amaran tentang peningkatan risiko akibat konflik yang berterusan, termasuk “pertukaran tembakan merentas sempadan antara Hezbollah dan Israel” dan serangan udara di Beirut.

Jabatan Negara menggesa mereka yang tinggal di Lubnan supaya bersedia untuk berlindung di tempat selamat dan mengelakkan kawasan berhampiran sempadan dengan Syria.

Rakyat AS diingatkan supaya “tidak pergi ke Lubnan kerana jenayah, keganasan, pergolakan awam, penculikan, periuk api yang tidak meletup, dan risiko konflik bersenjata,” kata nasihat itu.

Ketegangan berada pada tahap tertinggi sepanjang masa apabila Israel meneruskan serangan udara yang meluas di Lubnan.

Ia telah membunuh pemimpin Hezbollah, Hassan Nasrallah dan beberapa komander tertinggi kumpulan di Beirut.

Selain itu, ratusan orang awam juga telah terbunuh dan ribuan lagi terpaksa meninggalkan rumah mereka. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here