KUALA LUMPUR – Pelabur asing meneruskan aktiviti pelupusan ekuiti di Bursa Malaysia minggu lepas dengan jualan bersih pada paras tertinggi 18 minggu sebanyak RM1.10 billion.

Mereka menjual bersih setiap hari minggu lepas dan telah menjual bersih selama 10 hari dagangan berturut-turut, menurut MIDF Research.

Katanya, pelabur asing merekodkan jualan bersih paling kukuh dicatatkan pada hari Jumaat iaitu sebanyak RM321.8 juta.

Sektor yang mencatat aliran masuk asing bersih ialah perladangan (RM27.5 juta), hartanah (RM20.9 juta), dan tenaga (RM10.0 juta).

Manakala sektor yang menyaksikan jualan bersih oleh pelabur sig pula perkhidmatan kewangan (RM553.3 juta), utiliti ( RM159.5 juta), dan produk & perkhidmatan pengguna (RM132.3 juta).

Pelabur institusi pula membuat belian bersih untuk minggu keempat berturut-turut sebanyak RM1.02 billion berbanding dengan pelabur asing, yang melakukan belian selama 10 hari dagangan berturut-turut.

Dalam pada itu, pelabur runcit masih memainkan peranan mereka dalam menyokong pasaran dengan melakukan belian bersih untuk minggu kedua berturut-turut kepada RM79.8 juta.

Mereka hanya melakukan jualan dijual bersih –RM31.8j pada hari Selasa tetapi bersih dibeli untuk sepanjang minggu.

Firma penyelidikan itu berkata, purata volum dagangan harian (ADTV) merosot merentas semua kelas pelabur minggu lepas.

Pelabur asing mencatatkan penurunan sebanyak 14.0%, manakala pelabur runcit tempatan dan pelabur institusi tempatan mencatatkan penurunan masing-masing sebanyak 9.6% dan 6.5%. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here