Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) meramalkan ribut petir dan hujan lebat di lapan buah negeri hari ini.

Dalam kenyataan hari ini, MetMalaysia berkata, lapan negeri terlibat adalah Kedah, Perak, Pahang, Terengganu, Selangor, Negeri Sembilan, Johor dan Sabah.

Ribut petir, hujan lebat dan angin kencang, dijangka berlaku di seluruh Johor serta beberapa kawasan di Kedah (Langkawi) dan Perak (Kerian, Larut, Matang Dan Selama dan Manjung).

Cuaca sama yang sama diramal berlaku di Besut, Setiu, Hulu Terengganu, Dungun serta Kemaman di Terengganu manakala di Pahang, meliputi daerah Jerantut, Bentong dan Rompin.

Beberapa lokasi di Selangor juga akan mengalami hujan lebat dan ribut petir seperti Klang, Kuala Langat dan Hulu Langat manakala di Negeri Sembilan pula di kawasan Jelebu, Seremban dan Kuala Pilah.

Keadaan cuaca seperti ribut petir dan hujan lebat di beberapa buah negeri hari ini.

Manakala di Sabah beberapa kawasan pedalaman akan terjejas dengan cuaca ini seperti di Kuala Penyu, Beaufort dan Nabawan, di Pantai Barat seperti Papar, Putatan, Penampang, Kota Kinabalu, Tuaran dan Kota Belud), Tawau, Lahad Datu, Sandakan di lokasi Tongod, Kinabatangan serta Kudat.

“Amaran dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda menunjukkan ribut petir dengan intensiti hujan melebihi 20 mm/jam yang hampir ATAU dijangka berlaku melebihi sejam. Amaran ribut petir adalah amaran jangka pendek yang sah dalam tempoh tidak melebihi enam jam untuk satu-satu keluaran,” kata MetMalaysia. -MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here