Dari kiri ke kanan. Dr Ng Char Hong, Professor Emeritus Datuk Dr Yip Cheng Har dan Dr Normayah Kitan semasa pelancaran kempen payudara Hospital Picaso.

KUALA LUMPUR – Sempena Bulan Kesedaran Kanser Payudara (Pink October) – Hospital Picaso telah melancarkan kempen kesedaran komuniti bertemakan Think Pink sepanjang bulan Oktober ini.

Kempen itu menampilkan pelbagai inisiatif meningkatkan kesedaran awam berkaitan kanser terutamanya kanser payudara peringkat awal.

Pengurus Besar Hospital Picaso, Ahmad Lutfi berkata, kempen yang sama juga dianjurkan bagi mengalakkan rakyat Malaysia sama-sama menyertai kempen kesedaran sama ada melalui pendidikan, sumbangan atau penyertaan.

“Kempen ini dapat membantu orang ramai mengenal pasti tanda-tanda awal kanser payudara serta langkah penjagaan yang boleh diambil bagi membolehkan ia dikawal dan dirawat melalui kaedah perubatan yang sesuai.

“Ia juga bertujuan memupuk semangat prihatin dan memberi sokongan moral dalam kalangan komuniti,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurut laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan Malaysia, bagi tempoh 2017 hingga 2021, kira-kira 17.6% kanser yang didiagnosis di negara ini adalah kanser payudara.

Ini menjadikan kanser payudara salah satu kanser yang paling kerap berlaku di Malaysia.

Justeru adalah penting meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai kanser payudara menerusi pengesanan awal dan mendapatkan rawatan secara menyeluruh.

Kanser payudara adalah kanser yang paling biasa berlaku dalam kalangan wanita.

Dari tahun 2017 hingga 2021, wanita yang berusia 40 tahun mempunyai risiko paling tinggi menghidap kanser berbanding wanita yang berusia 65 hingga 69 tahun dari tahun 2012 hingga 2016.

Hospital Picaso mempunyai tiga pakar bedah payudara iaitu Dr Normayah Kitan, Dr Ng Char Hong dan Prof Emeritus Datuk Dr Yip Cheng Har.

Pada majlis pelancaran yang dianjurkan oleh Pusat Kesihatan Payudara dan Wanita di Hospital Picaso baru-baru ini, ketiga-tiga doktor berkenaan menekankan pengesanan awal dan pengetahuan am adalah penting berikutan kajian menunjukkan kadar kelangsungan hidup bertambah baik jika penyakit ini dapat dikesan pada peringkat awal.

“Justeru, wanita disaran supaya melakukan pemeriksaan payudara sendiri setiap bulan dan digalakkan menjalani pemeriksaan kesihatan setiap tahun bagi mengurangkan bebanan penyakit kanser dihadapi golongan wanita di Malaysia,” kata Ahmad Lutfi.

Salah satu acara komuniti dianjurkan oleh Hospital Picaso baru-baru ini ialah acara membuat kek anjuran Persatuan Kebajikan Kanser Payudara (BCWA) dan pengisian program ini yang bertemakan Whisk for Wellness – ceramah kesihatan dan sesi membuat kek oleh para peserta.

Hasil kutipan yang diterima menerusi kempen disalurkan kepada BCWA bagi membantu golongan wanita yang memerlukan rawatan kanser.

Baru-baru ini juga, Hospital Picaso telah menganjurkan kelas kanser payudara dengan penyertaan lebih 80 peserta termasuk pakar bedah, pakar radiologi, pakar onkologi dan pelatih.

Hospital Picaso juga akan menganjurkan program interaksi bersama komuniti selama sehari pada 27 Oktober ini bagi mempromosikan kesedaran tentang gaya hidup aktif dan sihat serta cara yang berkesan untuk menangani kanser payudara.

Pengisian program termasuk ceramah mengenai kanser payudara dan pemeriksaan kesihatan yang akan dikendalikan oleh Can-care (Pusat Penjagaan dan Sokongan untuk pesakit selepas kanser).

Antara aktiviti menarik termasuk sesi yoga interaktif dan terapeutik serta bengkel membuat Teh Matcha dan setiap peserta yang mendaftar akan menerima beg hadiah yang merangkumi tikar yoga dan sehelai tuala pink.

Yuran penyertaan untuk acara ini ialah RM20 untuk seorang.

Orang ramai berminat boleh klik https://bit.ly/picasothinkpink atau untuk maklumat lanjut, sila hubungi Siti Maryam di 013-928 1996 atau Charmian Kok di 016-815 3309. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here