Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Mohd Azmi Abdul Hamid

KUALA LUMPUR – Langkah Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Gutteres yang enggan mengosongkan pangkalan pengaman PBB (UNIFIL) di Lubnan merupakan satu langkah tepat dan perlu disokong.

Malah, tindakan rampasan pendudukan Israel ke atas Ibu Pejabat Agensi Bantuan dan Kerja PBB bagi Pelarian Palestin di Timur (UNRWA) di Baitulmaqdis Timur yang diduduki wajar dikecam, kata Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Mohd Azmi Abdul Hamid.

“Kami mengutuk kebiadaban Israel yang tidak henti-henti dalam pengembangan barisan perangnya ke Lubnan dan serangan ke atas pangkalan pengaman PBB (UNIFIL) di Lubnan.

“Implikasinya adalah serius kerana ini adalah pengisytiharan perang terhadap PBB dan dunia.

“Jelas sekarang bahawa Israel telah mengisytiharkan perang terhadap PBB apabila ia menyerang pangkalan UNIFIL di Selatan Lubnan dan Netanyahu menuntut Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres mengosongkan UNIFIL dari zon pertempuran dan menuduh UNIFIL sebagai melindungi pejuang Hizbullah.

“Tuduhan Israel adalah tidak masuk akal. Ini adalah alasan yang sama yang digunakan Israel ketika melakukan pembunuhan menyeluruh terhadap lebih 50,000 orang awam di Gaza,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Mohd Azmi berkata, ini adalah alasan yang jelas bagi Israel untuk meningkatkan perangnya terhadap Hizbullah di Lubnan dengan akibat sivil yang berat.

Katanya, Israel mentakrifkan termanya sendiri dalam pencerobohannya, mengabaikan semua perjanjian penglibatan antarabangsa, kedua-dua serbuan udara dan pencerobohan darat, ke Lubnan, terhadap seruan daripada masyarakat dunia untuk menghentikan pengembangannya.

Ujar beliau, lebih sejuta penduduk di Selatan Lubnan kini kehilangan tempat tinggal sejak serangan dilakukan tentera Israel.

Malah, statistik kematian dan kecederaan di Lubnan juga turut meningkat.

“Seperti di Gaza, Israel tidak mempunyai sebarang pertarungan di Lubnan.  Apa yang mereka lakukan sekarang adalah memusnahkan segala-galanya dan membunuh sesiapa sahaja yang dianggap sebagai ancaman kepada keselamatan mereka.

“Menurut Kementerian Kesihatan Lubnan, lebih 1,400 orang telah terbunuh sejak pertengahan September, apabila tentera Israel memulakan operasi darat di selatan Lubnan, dibantu oleh peningkatan serangan udara.

“Israel dengan sokongan yang tidak berbelah bahagi daripada AS diberi kehendak bebas untuk meningkatkan dan mengembangkan perang.

“…dan kini dengan memaksa pasukan pengaman yang diberi mandat UNIFIL selama bertahun-tahun di Lubnan untuk mengosongkan, ia mahu sebarang sekatan menghalang matlamatnya dihapuskan sejajar dengan undang-undang antarabangsa,” ujarnya. – MalaysiaGazette

 

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here