Gambar hiasan

NEW DELH – Sekurang-kurangnya 10 penerbangan India telah menerima ancaman bom palsu dalam tempoh 48 jam lalu, menyebabkan kelewatan dan lencongan.

Pada hari Selasa, Tentera Udara Singapura menghantar dua jet pejuang untuk mengiringi pesawat Air India Express meninggalkan kawasan berpenduduk berikutan ancaman bom.

Beberapa jam sebelum itu, pesawat Air India dari New Delhi ke Chicago terpaksa mendarat di Lapangan Terbang Kanada sebagai langkah berjaga-jaga.

Ancaman bom palsu kepada syarikat penerbangan bukan perkara luar biasa di India tetapi tidak jelas apa yang mencetuskan kejadian mendadak sejak Isnin.

Pegawai dari Direktorat Jenderal Penerbangan Awam dan Biro Keselamatan Penerbangan Awam kerajaan tidak membalas e-mel BBC untuk mendapatkan komen.

Selain Air India, penerbangan IndiGo, SpiceJet dan Akasa Air turut menerima ancaman.

Pada hari Isnin, tiga penerbangan antarabangsa yang berlepas dari Mumbai telah dialihkan atau ditangguhkan selepas X menyiarkan ancaman.

Polis telah menahan seorang remaja berhubung perkara ini.

Pada hari Selasa, tujuh penerbangan, termasuk dua pesawat Air India, terjejas oleh ancaman yang dikeluarkan oleh pemegang akaun X lain yang kini telah digantung.

Air India dalam satu kenyataan berkata, ia bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk mengenal pasti individu di sebalik ancaman itu dan akan mempertimbangkan tindakan undang-undang untuk memulihkan kerosakan yang berlaku.

Setiap lapangan terbang India mempunyai Jawatankuasa Penilaian Ancaman Bom yang menilai ancaman dan mengambil tindakan sewajarnya.

Ancaman boleh membawa kepada penglibatan skuad pemusnah bom, anjing pengesan, ambulans, polis dan doktor.

Penumpang diturunkan dari pesawat bersama-sama dengan bagasi kabin, bagasi daftar masuk dan kargo, dan mereka semua disaring semula.

Pasukan kejuruteraan dan keselamatan juga menggeledah pesawat sebelum ia dibenarkan untuk terbang semula.

Kelewatan yang berlaku itu boleh menyebabkan kerugian ribuan dolar kepada syarikat penerbangan dan agensi keselamatan. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here