Abbas Araghchi

TEHRAN – Menteri Luar Iran, Abbas Araghchi mengeluarkan amaran kepada Amerika Syarikat selepas Presiden Joe Biden dilaporkan mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tahu “bagaimana dan bila” Israel akan menyerang Iran.

“Sesiapa sahaja yang mempunyai pengetahuan atau pemahaman tentang ‘bagaimana dan bila Israel akan menyerang Iran’, dan/atau menyediakan cara dan sokongan untuk kebodohan tersebut, secara logiknya harus bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan sebab musabab,” kata Araghchi menerusi akaun X.

Kenyataan itu dibuat beberapa jam selepas Biden berkata beliau tahu bagaimana dan bila Israel akan menyerang Iran berikutan operasi peluru berpandu oleh Tehran terhadap rejim itu.

Iran menjalankan operasi itu pada 1 Oktober, dengan melancarkan kira-kira 200 peluru berpandu balistik di kedudukan tentera dan keselamatan Israel untuk menghukum rejim itu kerana membunuh pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh di Tehran pada akhir Julai.

Iran berkata, operasinya juga sebagai tindak balas terhadap pembunuhan Israel terhadap pemimpin Hezbollah, Sayyed Hassan Nasrallah dan komander kanan tentera Iran Abbas Nilforoushan di Beirut pada 27 September.

Iran telah mengeluarkan amaran keras kepada Israel bahawa sebarang serangan ke atas bumi Iran akan mendapat tindak balas yang lebih kuat. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here