Pelancaran peluru berpandu dari bandar-bandar Iran ke Israel. foto IRNA

NEW YORK – Dakwaan kebocoran dokumen Pentagon yang memperincikan persiapan Israel untuk serangan ke atas Iran sebagai tindak balas terhadap serangan peluru berpandu Teheran pada 1 Oktober lalu, telah menimbulkan keresahan di Amerika Syarikat (AS)  dan Israel, menurut laporan.

Dokumen itu, bertarikh 15 dan 16 Oktober, mula diedarkan dalam talian pada hari Jumaat selepas disiarkan di Telegram pro-Iran, “Middle East Spectator,” yang mendakwa ia dihantar oleh sumber di Pentagon.

Ia ditandakan sebagai rahsia besar dan mempunyai tanda yang menunjukkan ia untuk dilihat oleh AS dan sekutu “Five Eyes” – Australia, Kanada, New Zealand dan United Kingdom.

Dokumen-dokumen itu menggambarkan persiapan Israel untuk menyerang Iran. Salah satu dokumen, yang mengatakan ia disusun oleh Agensi Perisikan Geospatial Kebangsaan, mengatakan rancangan itu melibatkan memindahkan peluru Israel.

Dokumen lain mengatakan ia diperoleh daripada Agensi Keselamatan Negara dan menggariskan latihan tentera udara Israel yang melibatkan peluru berpandu udara ke permukaan, juga dipercayai sebagai persediaan untuk serangan ke atas Iran.

Dokumen itu belum disahkan oleh saluran berita, dan Pentagon serta Pejabat Pengarah Perisikan Kebangsaan AS belum secara rasmi mengulas mengenai dakwaan kebocoran itu.

Bagaimanapun, CNN melaporkan pihak berkuasa AS sedang menyiasat kebocoran maklumat yang sangat sulit, memetik tiga orang yang tidak dinamakan yang tahu perkara itu.

Media itu memetik seorang pegawai AS yang menyatakan perkembangan itu sebagai “sangat membimbangkan.”

Sebelum itu, seorang pegawai kanan Israel memberitahu laman berita Axios bahawa pihak pertahanan memandang serius kebocoran itu.

Seorang pegawai AS berkata, dakwaan kebocoran itu, walaupun amat membimbangkan, tidak akan menjejaskan rancangan untuk serang Iran.

Dokumen itu, yang didakwa menunjukkan laporan risikan visual oleh Agensi Perisikan Geospatial Kebangsaan (NGA) Jabatan Pertahanan, mencatatkan pemerhatian latihan IAF menggunakan peluru berpandu balistik pelancaran udara (ALBM), peluru berpandu balistik udara-ke-permukaan, jet pejuang, UAV, dan kapal tangki mengisi minyak yang sebelum ini digunakan semasa serangan Israel ke atas tapak Houthi di Yaman.

Menurut dokumen itu, IAF telah mengendalikan sekurang-kurangnya 16 Golden Horizon ALBM dan 40 IS02 (Rocks) ALBM sejak 8 Oktober lalu.

Dalam pada itu, Iran telah bersiap sedia untuk bertindak balas ke atas Israel selepas serangan terbaharu ke atas Israel, yang melepaskan 200 peluru berpandu balistik ke tempat perlindungan pada 1 Oktober, membunuh seorang lelaki Palestin di Tebing Barat, dan menyebabkan kerosakan kecil di kawasan perumahan dan di pangkalan tentera.

Iran berkata serangan peluru berpandu itu adalah tindak balas kepada serangan di Lubnan yang membunuh kepimpinan tertinggi kumpulan pengganas Hezbollah yang disokong Iran dan letupan Julai di Tehran yang membunuh ketua biro politik Hamas, Ismail Haniyeh.

Channel 12 pada petang Sabtu memetik sumber Israel yang tidak dinamakan berkata, Israel berharap serangan dron ke atas rumah persendirian Perdana Menteri Benjamin Netanyahu di Caesarea itu akan memberikan rejim zionis itu “legitimasi yang lebih besar untuk sasaran yang lebih luas” ke atas Iran jika perlu.

Netanyahu berkata, serangan dron itu mewakili percubaan pembunuhan dan menyalahkan “ejen Iran.”

Washington telah berusaha untuk meredakan rancangan Baitulmaqdis untuk membalas serangan 1 Oktober – yang memaksa sebahagian besar negara bergegas mengebom tempat perlindungan dan bilik selamat dan membunuh seorang lelaki Palestin di Tebing Barat – bimbang tit-for-tats (pembalasan) semakin meningkat boleh mencetuskan perang yang lebih luas di rantau ini.

Ia telah menggesa Israel untuk tidak menyerang kemudahan nuklear atau minyak Iran.

Serangan itu menyebabkan kerosakan di Israel, termasuk di pangkalan udaranya, walaupun tentera mengatakan tiada pesawat atau infrastruktur kritikal yang terjejas, dan IAF beroperasi pada kapasiti penuh. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here