Abbas Araghchi

ANKARA – Teheran akan memberikan respons yang setimpal terhadap sebarang serangan Israel ke atas tanahnya dan telah mengenal pasti semua sasaran di wilayah yang diduduki Israel.

“Kami telah mengenal pasti semua sasaran di Israel, dan ia akan menerima tindak balas untuk sebarang serangan terhadap Iran”, kata Menteri Luar Iran, Abbas Araghchi semasa wawancara dengan NTV.

Araghchi, yang berada di Turkiye pada Jumaat dan Sabtu untuk menghadiri mesyuarat menteri mengenai kerjasama serantau di Caucasus, juga memberitahu rangkaian televisyen itu bahawa sebarang serangan Israel ke atas Iran dianggap sebagai garis merah bagi Tehran.

“Bagi kami, sebarang serangan terhadap Iran bermakna melepasi garisan merah. Kami tidak akan membiarkan serangan sedemikian tidak dijawab. Tindak balas yang diperlukan akan diberikan kepada sebarang serangan ke atas kemudahan nuklear Iran atau sebarang serangan serupa,” kata diplomat tertinggi itu.

Beliau juga berkata, Iran menganggap Amerika Syarikat (AS) sebagai sekutu Israel kerana rejim itu melakukan jenayahnya di Gaza dan Lubnan menggunakan senjata yang dibekalkan.

“Bagi kami, AS bersekutu dengan zionis dan jika perang besar-besaran berlaku di rantau ini, AS akan diseret ke dalamnya juga, dan kami tidak mahu ini sama sekali,” kata Araghchi.

Komen Araghchi dibuat ketika Israel mengancam untuk menyerang Iran berikutan operasi peluru berpandu Tehran terhadap sasaran tentera dan keselamatan rejim pada 1 Oktober lalu.

Iran menjalankan operasi itu bagi membalas dendam terhadap pembunuhan pemimpin politik Hamas, Ismail Haniyeh oleh Israel di Tehran pada akhir Julai, serta pembunuhan pemimpin Hezbollah, Sayed Hassan Nasrallah dan komander tentera Iran, Abbas Nilforoushan pada akhir September.

Iran berkata, ia menjalankan operasi itu susulan tiada respons tegas daripada masyarakat antarabangsa terhadap tindakan pencerobohan Israel. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here