KUALA LUMPUR – Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) menyasarkan RM1 bilion dalam jualan eksport daripada MIHAS@Dubai yang akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Dubai.

Kira-kira 250 syarikat Malaysia akan mengambil bahagian dalam MIHAS@Dubai yang berlangsung bersama Ekspo Produk Organik dan Asli Timur Tengah dari 18 hingga 20 November ini.

Pengerusi Matrade, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, MIHAS@Dubai akan menjadi acara antarabangsa pertama di luar negara dengan penyertaan terbesar syarikat Malaysia yang diketuai oleh Matrade.

“MIHAS@Dubai bersedia untuk memanfaatkan potensi besar pasaran halal di Timur Tengah, seterusnya mengukuhkan statusnya sebagai pameran perdagangan yang diiktiraf di peringkat global.

“Acara ini memainkan peranan penting dalam meletakkan Malaysia sebagai tokoh terkemuka dalam landskap halal antarabangsa,” katanya.

Syarikat yang menyertai MIHAS@Dubai terlibat dalam sektor seperti makanan dan
minuman, kecantikan, pertanian dan alam sekitar, perjalanan mesra Muslim, francais, kewangan Islam serta logistik halal.

Reezal juga menekankan kepimpinan Malaysia dalam industri halal diperkukuh oleh pelbagai inisiatif kerajaan, termasuk penyelidikan kemajuan dan pembangunan infrastruktur yang teguh, yang telah memupuk pertumbuhan industri.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Matrade, Datuk Mohd Mustafa Abdul Aziz berkata, MIHAS@Dubai akan menjadi batu loncatan untuk agensi ini memperkukuh usaha mengantarabangsakan MIHAS khususnya di Timur Tengah.

Lokasi strategik Dubai di Timur Tengah, memberikannya sambungan yang sangat baik kepada bandar-bandar utama di rantau ini, tambah Datuk Mohd Mustafa.

“Ini akan menyediakan rakyat Malaysia akses pengeksport ke pelbagai wilayah iaitu Timur Tengah, Afrika Utara dan Selatan Asia,” katanya.

Sepanjang penganjuran MIHAS@Dubai, Matrade akan menganjurkan Program Penyumberan Antarabangsa (INSP) melibatkan 120 pembeli dari seluruh dunia, termasuk pembeli premium yang dikenal pasti oleh Pejabat MATRADE di Dubai, Doha dan Jeddah. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here